مجلة الابداع الرياضي
Volume 12, Numéro 3, Pages 345-363
2021-06-05

تقويم منهاج التربية البدنية و الرياضية بالمرحلة الثانوية من وجهة نظر أساتذة التربية البدنية .

الكاتب : قسيمي سفيان . بوجليدة حسان .

الملخص

الملخص: هدفت هذه الدراسة الى التعرف على درجة تقويم منهاج التربية البدنية والرياضية من وجهة نظر أساتذة التربية البدنية و الرياضية.وكذا في التوصل الى ادراك الفروق اتجاه المنهاج حسب متغيرات الدراسة( المؤهل العلمي _ الأقدمية في التدريس). و ذلك على عينة تكونت من 146 أستاذ تربية بدنية ورياضية بمرحلة التعليم الثانوي. اختيروا بطريقة مقصودة. و انتهج الباحث المنهج الوصفي،أما فيما يخص أدوات الدراسة اعتمد الباحث على استمارة موزعة على أربع مجالات هي الأهداف _ المحتوى _ طرق التدريس _ أساليب التقويم. و قد أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات اجابات الأساتذة اتجاه منهاج التربية البدنية والرياضية تعزى الى متغيرات الدراسة ( المؤهل العلمي و الأقدمية التدريس). الكلمات المفتاحية: التقويم _ منهاج التربية البدينة و الرياضية _ أستاذ التربية البدنية_ المرحلة الثانوية. Abstract : The purpose of this study aimed to identify the evaluate of physical education curriculum for the secondary stage as perceived by teachers of physical and sports education .as well as to reach an understanding the differences in the physical education curriculum to the variables of study (academic qualification , Seniority in teaching). Achieve the objectives of the study the researcher used selected study sample there are 146 teachers of physical education .The researcher constructed the following research tools questionnaire addressed to the teachers, distributed among four areas. After confirming the validity and reliability of the tools mentioned, and collecting and analyzing the data statically, we concluded the following results: There are no statistically significant differences between the averages of the estimates of teachers answer education curriculum of continuous formation due study variables (academic qualification, Seniority in teaching). Keywords Evaluation, curriculum of physical education and sport, professor of E. p. s, secondary stage.

الكلمات المفتاحية

التقويم _ منهاج التربية البدينة و الرياضية _ أستاذ التربية البدنية_ المرحلة الثانوية