مجلة النص
Volume 8, Numéro 1, Pages 357-365
2021-06-01

تجربة براهيم تساكي السينمائية مخرج الوحدة والفراغ Brahim Tasaki's Cinematic Experience Unit And Vacuum Outlet

الكاتب : بوخموشة إلياس .

الملخص

تتلخص الدراسة التي تشتغل على مخرج مؤلف من مواليد تسالة بولاية سيدي بلعباس الجزائرية، إذ مثل هذا المخرج نقلة نوعية في السينما الجزائرية، عبر مقاربته الطفولة في السينما، معتمدا الصمت والصورة المعبرة، مركزا على تطور الطفولة ونموها في بيئة لا تلتفت لحساسية هذه الشريحة اتجاه ما يحيط بها من تغيرات سوسيوثقافية رهيبة، استطاع المؤلف المخرج براهيم تساكي أن يخط مسيرته السينمائية بجهد إبداعي تجريبي قل نظيره في التجربة السينمائية الجزائرية في مرحلة الثمانينات وما تلاها، إذ لاحظ المخرج أن التطورات السياسية والتغير في البنية الاجتماعية للمجتمع الجزائري، لم يمس كثيرا جوهر الطبقة التي تعيش في الهامش على حواف المدن الكبرى ورهاناتها، كما استطاع براهيم تساكي تقديم رؤية فكرية من خلال تصوير الطفولة والهوامش التي تحوم وتجول في الخلاء والصحاري، فتمكن بذلك تكوين الصورة السينمائية خلال الفراغ والوحدة فيه، فتجاوزت تجربته الإبداعية الحتمية الجغرافية للديكور السينمائي التقليدي، لتصل إلى براعة في التشكيل البصري في فضاء موحش ومفتوح يخشى المغامرة فيه جل الفنانين العالميين المعروفين، فالتجريب هاجس المنتج السينمائي الذي يخشى افتقاد الجمهور الذي تعود على مشاهدة الجاهز المتداول من التعبير الفني، والمحسنات البديعية البصرية التي تفرضها سياسات هوليود التجارية، والتي أصبحت النموذج الذي يفرض نفسه على السوق السينمائية العالمية والمتفرج العادي، بينما يعاني المشاهد المتمرس بصريا قلة الأفلام الجادة التي استطاع براهيم تساكي نسج القليل منها في فيلموغرافيته القليلة، التي تأسف الدراسة لغيابها عن المكتبة السينمائية التي لم تعد قادرة على القيام بمهمتها الأساسية، وهي أرشفة الأفلام وعرضها للمهتمين حسب الطلب، أو خلال إطلالات سنوية عبر أسابيع تركز عروضها على تجربة سينمائية جزائرية أو دولية بعينها، مما يشبع غليل الباحث الأكاديمي في فن الصورة التي هي شكل من أشكال الكتابة عبر الضوء، كما هو التعريف اللغوية لكلمة فوتوغرافيا أي الكتابة والرسم بالضوء، وجوهر كل عمل سينمائي هو الكتابة بالضوء في صناعة محكمة للصورة المتحركة، إذ أن تعريف كلمة سينما -أو كينما- هو الحركة، فاستطاع براهيم تساكي تقديم حركة الطفولة نحو شيء ما، يجعلنا نتنبأ بما سيؤول إليه البلد من احتمالات مفتوحة. Summary The study, which is working on a director who was born in Tessala in the wilaya of Sidi Bel Abbas, is summarized as this director represented a qualitative leap in Algerian cinema, through his approach to childhood in cinema, relying on silence and expressive image, focusing on the development and growth of childhood in an environment that does not pay attention to the sensitivity of this segment in a certain direction Surrounded by terrible sociological changes, the author-director Brahim Tzaki was able to plan his cinematic career with an experimental creative effort that was less than similar in the Algerian cinematic experience in the eighties and beyond, the director noticed that the political developments and the change in the social structure of the Algerian society did not touch much the essence of the class that lives in the margins at the edges of the major cities and their bets. Brahim Tasaki was also able to present an intellectual vision by photographing childhood and the margins that hover and wander in the desert and deserts, thus enabling the formation of The cinematic image during the emptiness and unity in it, so his creative experience went beyond the geographical inevitability of the traditional cinematic decoration, to reach a mastery in visual formation in a lonely and open space in which most of the known international artists are afraid to adventure. Technical, and the creative visual enhancements imposed by Hollywood's commercial policies, which have become the model that imposes itself on the global cinema market and the ordinary spectator, while the visually experienced viewer suffers from the lack of serious films that Brahim Tzaki has been able to weave a few of them into his few films, which the study regrets for its absence from the film library that did not It is able to carry out its main mission, which is to archive films and show them to interested people on demand, or during annual appearances over weeks that focus their shows on a specific Algerian or international cinematic experience, which satisfies the academic researcher in the art of the picture, which is a form of writing through light, as is the linguistic definition of the word photographic, meaning writing and drawing with light, and the essence of every cinematic work is writing with light in a tight making of the moving image, as the definition of the word cinema - or kinema - It is the movement, so Brahim Tasaki was able to present the movement of childhood towards something, which makes us predict what the country will reach from open possibilities.

الكلمات المفتاحية

cinéma ; سينما ; فيلم ; براهيم تساكي ; طف ; طفل ; مهمش ; هامش Cinema Brahim Tzaki Film The Childhood of Marginal Sociology