دراسات وأبحاث
Volume 13, Numéro 2, Pages 181-190
2021-05-02

صورة الظاعنة عند نخبة من شعراء المعلقات

الكاتب : تيلبي الزهرة .

الملخص

يعتبر تاريخ الشعر العربي تاريخا لرحلات طويلة، تأسست فيها نظرياته، وتشكلت عبرها خصوصياته، وانبنت فيها لبناته. وكما طبعت الرحلة حياة الإنسان العربي، كانت أيضا محور الشعر الذّي لا يشذّ عن خصوصية التربة التي نشأ فيها. ومعلوم أن الصحراء هي موطن الشاعر وكذا الشعر الجاهلي، وهي فضاء التيه والفراغ. ولأن الشاعر العربي يكره الفراغ؛ فقد عمد إلى تأثيث ذلك الفضاء وملئه، بغرض تحويله إلى داخل أليف، من خلال استحضار جملة من الأشاء الفاعلة؛ أهمها الظاعنة، وقد تمظهرت عند شعراء المعلقات في صور متباينة، حاولنا الكشف عنها من خلال هذه الورقة البحثية. Abstract: The history of arabic poetry is a history of long journeys, in which its theories were founded, and its peculiarities were formed and its daughters were built there. As the journey depicted the life of the arab man, it was also the center of poetry, which is no different from the specificity of the soil in which it originated. It is known that the desert is the home of the poet as well as pre- islamic poetry, a space of leisure. And because the arab poet hated the vacuum ; he had to furnish that space and fil lit, in order to turn it into pet, by invoking a number of active wills, the most important of which is tha da’ ana, which was shown by the poets of the pendants in different pictures. We tried to reveal them through this paper.

الكلمات المفتاحية

الشعر العربي ; الرحلة ; الظاعنة ; الصحراء ; المعلقات العشر