مجلة القبس للدراسات النفسية والإجتماعية
Volume 1, Numéro 3, Pages 08-42
2019-09-15

مستوى إجابات المدرسين في تحديد مستوى بطء التعلم وعلاقته مع زمن الرسم المستغرق لتلميذ المتوسط بالجزائر

الكاتب : عادل آتشي .

الملخص

تجيب هذه الدراسة عن تساؤل العلاقة بين مستوى إجابات المدرسين في تحديد مستوى بطء التعلم وبين زمن الرسم المستغرق لتلميذ المتوسط بولاية المدية ، فقد تم استخدام المنهج الوصفي ، وإشراك عينة من (12) مدرسا وعينة من التلاميذ (147)، حيث وزعت على الأولى استبيانات (من بناء الباحث) لتحديد التلاميذ الذين يعانون من بطء التعلم (35) فردا منهم (13) أنثى ، واستهداف التلاميذ العاديين(112) منهم (51)أنثى ، واستخدم عليهم تطبيق أداة الرسم ( من بناء الباحث) كأداة لحساب الزمن المستغرق، وربط العلاقة بين مستوى إجابات المدرسين ومستوى الزمن المستغرق لدى هؤلاء التلاميذ، وتوصلت النتائج لوجود علاقة إرتباطية موجبة ضعيفة غيردالة إحصائيا بين المتغيرين أي أن ارتفاع مستوى إجابات المدرسين في تحديد حالة بطء التعلم لا يقابله ارتفاع الزمن المستغرق في الرسم ، ووجود علاقة إرتباطية متوسطة موجبة دالة إحصائيا بين المتغيرين لدى الذكور أي أنه كلما ارتفع مستوى إجابات المدرسين في تحديد حالة بطء التعلم قابله ارتفاع الزمن المستغرق في الرسم لدى ذكور المتوسط، وبينت النتائج أن التلاميذ الذكور هم أكثر عرضة لبطء التعلم مقارنة بالإناث. This study of the relation between the level of the inventory intended for the college teachers and the level of time elapsed by the pupils in the wilaya of Medea, The method used is the description, the participatory sample is 12 teachers and 147 pupils in the seconds and third level college, the first step was to distribute the inventories to teachers those who distinguished their students from 112 normal cases including 51 girls, and 35 cases of slow learning of which 13 girls; the second step these pupils pass a design examination drawing in paper (builted by the researcher) as a diagnostic tool according to the elapsed time, after the data collection we statistically approve the relationship between the two variables; the results obtained there is no relation and no significant between the two variables when the level of the responses of the inventory for teachers increases parallel the level of time elapsed of the students of cases of slow learning will decrease; there is a positive and significant relationship between the two variables with boys when the level of the responses of the inventory for teachers increases when they design boy pupils parallel the level of time elapsed of this students of cases of slow learning will also increase; as well as the boys suffer from a higher level of slow learning by-bringing to the girls of the same case.

الكلمات المفتاحية

مستوى تحديد المدرسين لبطء التعلم- توقيت الرسم المستغرق في انجاز الرسم – مستوى حالة بطء التعلم -تلميذ المتوسط Inventory Response Level - Level of Slow Learning - Level of Time Elapsed for Drawing - Slow Learning Case – pupils college