أبوليوس
Volume 8, Numéro 1, Pages 228-239

القراءة وآليات التأويل في الكتابة الشَذْرِيَةِ للقصة القصيرة جدا – شبه لهم قصص قصيرة جدا – لبومرزوق زين الدين أنموذجا Reading And The Mechanisms Of Interpretation In The Fragmentary Writing Of The Very Short Story - He Likened Them To Very Short Stories - For Boumerzouk Zain El Din As A Model

الكاتب : سرايعية ياسين .

الملخص

ملخص البحث: تتبوأ القراءة واتجاهاتها في الدراسات اللسانية و النقدية المعاصرة مكانة أساسة، كون النص الأدبي لا يشكل وحدته الجمالية وتعاليه بفضل الأدوات اللسانية التي نسج بها الكاتب نصه ولا بواسطة السجلّات النصية ولا باندراجه ضمن سياق محدّد ولا بإحالته على واقع ما، إلا بارتباطه بوعي الذات القارئة، وفعاليتها في تشريح الشبكات النصية التي صمم بها الكاتب نصه، وباستحضاره لجملة الأدوات اللسانية الإجرائية وترسانته المعرفية التي تسمح له بتفجير طاقة النص الدلالية. أما لماذا الكتابة الشذرية؛ لأن حضورها ضارب في القدم عند الفلاسفة والشعراء الصوفيين منهم خاصة و تمتد إلى الفلاسفة المحدثين (نيتشه Friedrich Nietzsche) ‏ ( وكانتي ....)، إنها تحيل إلى التنوع والانفتاح، والتعتيم أمام القارئ وتأبى أحادية الدلالة أو المفهوم، وترفض التعميم والكلية، وليست تكثيفا لفكرة أو لحكمة أو حقيقة (بارت)، وليست خلاصات أو نتائج توصيات، أو تحقيق نهايات، ولا تتويجات فكرية، بل هي تلك المفارقات التي تجمع الصمت والبياض الذي ينساب عليه أديم تعدد القراءات والتأويلات والخرق الدائم، فمع الكتابة الشذرية لا نحدّد معنى بل نحدّد ونبعثر ونقترب ونبتعد عن المفاهيم المتجلية والمتخفية لإنتاج الدلالة . في ضوء ما سبق نسعى في هذه المقاربة الكشف عن أهمية الأدوات الإجرائية اللسانية والآليات التأويلية وفعاليتها في قراءة الكتابة الشذرية (الهايكو تجوزا) للقصة لدى الكاتب الجزائري بومرزوق زين الدين في عمله شبه لهم –قصص قصيرة جدا- حبث مازال هذا النوع من الكتابة نادرا جدا إبداعا ودراسة، وخاصة في مجال القصة. Abstract: Reading and its attitudes in contemporary linguistic and critical studies occupy a basic position, since the literary text does not constitute its aesthetic and transcendent unity thanks to the linguistic tools in which the writer weaves his text or by textual records or by incorporating it within a specific context or by referring it to a reality, except by its association with the awareness of the reader’s self, and its effectiveness In the anatomy of textual networks in which the writer designed his text, and by invoking the collection of procedural linguistic tools and his cognitive arsenal that allow him to detonate the semantic text energy. As for why the shattered writing, because its presence is preoccupied with the Sufi philosophers and poets among them in particular and extends to the modern philosophers (Nietzsche and Kanti ....), it refers to diversity and openness, and opacity in front of the reader and refuses to monotheism or concept, and rejects generalization and college, and not intensification For an idea, wisdom or fact (BARTH), not conclusions or recommendations of recommendations, or achieving endings, and not intellectual crowns, but rather those paradoxes that combine the silence and whiteness on which the perpetual flow of readings, interpretations, and permanent breaches flow. With fragmentary writing, we do not define a meaning but define and scatter. And we come closer and move away from the concepts Exact and hidden to produce the function..... In light of the foregoing, we seek in this approach to reveal the importance of linguistic procedural tools and interpretative mechanisms and their effectiveness in reading shear writing (haiku tajza) for the story of the Algerian writer Boumezrouk Zinedine in his work resembling them - very short stories - so this type of writing is still very rarely creative And study, especially in the field of the story.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الكتابة الشذرية – القراءة – التأويل - القصة القصيرة- القارئ ; Keywords: fragmentary writing - reading - interpretation - short story - the reader