العلامة
Volume 7, Numéro 2, Pages 134-149
2022-06-01

جماليات السرد في القصة القصيرة جدا الجزائرية " الرجل الذي لا يعشقه البحر " لزين الدين بومرزوقthe Aesthetics Of The Narrative In The Algerian Very Short Story "a Man Not Loved By The Sea” By Zinedine Boumerzouk

الكاتب : زيتوني فائزة .

الملخص

ملخص: القصة القصيرة جدا ليست مجرّد سرد يقع في صفحات قلائل بل هي لون من ألوان الأدب الحديث، له خصائص ومميزات شكلية معينة تهتمّ خاصة باستكشاف الحقائق من الأمور الصغيرة العادية المألوفة، ولا شك أن التركيز والتكثيف في بنائها يمكنان من القبض على اللحظة مباشرة ولا يسمحان بتسرب الجزئيات والتفاصيل، التي من شأنها أن تثقل النسيج القصصي ليبدو حشواً مترهلاً يضعف الأثر الجمالي للنص. لم تنل القصة الجزائرية القصيرة الحيز الكافي من الاهتمام والانتشار والتداول الإعلامي والنقدي، وهنا محاولة للتعرف على التجربة المميزة للقاص الجزائري بومرزوق زين الدين، لنقدم قراءة نقدية في مجموعته القصصية "معذرة يا بحر" وسنركز على واحدة من أبرع نصوصها وهي قصة " رجل لا يعشقه البحر". Abstract: The very short story is not just a narrative written in a few pages, but rather it is a mode of expression of modern literature that has certain formal characteristics and features that are designed to explore the mundane realities of life. The density of the plot of the short story allow the short story writer to capture the moment without the details that might overburden the narrative which could weaken the aesthetic effect of the text. The Algerian short story did not receive enough attention, spread, and media and critical circulation. We try here to review the exceptional experience of the Algerian short story writer Zinedine Boumerzouk by providing a critical reading of his collection of short story "Sea, Pardon me” and we will focus on one of its most brilliant texts, the short story "A Man not Loved by the Sea”.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: زين الدين بومرزوق؛ القصّة القصيرة جدّا؛ المفارقة؛ السرد؛ البحر. ; Keywords: Zinedine Boumerzouk, the very short story , the paradox , narration , Sea.