مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 11, Numéro 2, Pages 263-275
2022-06-02

معالم الإبداع اللغوي في القصة القصيرة جدا_ قراءة في نصوص قصصية مختارة_ Features Of Linguistic Creativity In The Very Short Story -read The Selected Short Stories-

الكاتب : بن قري أسماء .

الملخص

انتشرت القصة القصيرة جدا انتشارا واسعا في العالم عامة وفي المغرب العربي خاصة ، وذاع صيتها في المجلات الثقافية والملتقيات العلمية ، لذا عدت من ابرز سمات الفن السردي ، تميزت بمرونتها وقدرتها على استيعاب المعلومة وإيصالها في أقل وقت ممكن ، إذ تعد خصيصة أدبية من خصائص هذا العصر ، فشكلت ظاهرة بارزة لا يخطئها القارئ المتعمق ، ومن هنا بدأت تتوغل في الساحة الأدبية تحت مسمى( القصة القصيرة جدا ). بيد أن هذا الجنس السردي ارتبط بتقنيات جديدة تستند لمرجعية ثقافية فكرية تكسب الخطاب القصصي نكهة دلالية تحيله لظروف العصر وثقافة كتابها الذين ينزاحون إلى تقنيات لغوية فنية مكثفة ومقومات جمالية تتضمن معنى المفارقة والسخرية والتهكم من الواقع المسكوت عنه ، ليتخذها القاص وقودا للقصة القصيرة جدا فيبحر فيها بقلمه إلى مرافئ الإبداع، ويسعى هذا المقال الوقوف على معالم الإبداع اللغوي في القصة القصيرة جدا انطلاقا من نماذج قصصية مختارة للعديد من الكتاب أمثال: حسن البطران ، منى صبري ، حسين الناصرة ، عبد الرحيم التدلاوي ، حسن برطال ، شيمة الشمري. Very short story spread widely in the world in general and in the Arab Maghreb in particular, and became famous in cultural magazines and scientific forums, so I considered one of the most prominent features of the narrative art, characterized by its flexibility and its ability to absorb and communicate information in the least time possible, as a literary characteristic of the characteristics This era, formed a prominent phenomenon is unmistakable readerIn-depth, hence began to penetrate into the literary scene under the title (very short story). However, this narrative genre has been associated with new techniques based on intellectual cultural reference, which gives the narrative discourse a semantic flavor that conveys it to the circumstances of the times and the culture of its writers who are displaced to intensive linguistic techniques and aesthetic components, including the meaning of irony, irony and sarcasm of the silenced reality.For him, the storyteller takes fuel for the very short story and sails the pen to the ports of creativity. This article seeks to identify the features of linguistic creativity in the very short story based on selected story models of many writers such as: Hassan Al-Batran, Mona Sabri, Hussein Nazareth, Abdul Rahim Altdlawi, Hassan Bartal, Shima Shammari.

الكلمات المفتاحية

قصة قصيرة جدا ، لغة ، تكثيف ،انزياح ، مفارقة ، رمز. ; very short story, language, condensation, displacement, paradox, symbol