مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 10, Numéro 1, Pages 649-665
2021-03-30

Virginia Woolf’s Mrs. Dalloway From Gender Perspectives

Authors : Elbechir Yaqot . Amara Naimi .

Abstract

During the Victorian era, women did not have rights neither to work nor to vote, they were only addressed to be mothers and wives. Virginia Woolf experienced this repression in that era. Thus, she tackled the issue in her novel Mrs. Dalloway where she envisions the city of London from a feminist perspective to unveil the oppression of women by introducing different characters, situations and events. This study aims at exploring feminism, gender roles and stereotypes in the novel and to survey women’s representation and how Woolf sees the identity of women at that time. The different female characters like Sally, Clarissa, Miss Kilman and Elezabeth are used to declare that gender roles and social attitudes can be changeable and that women and men are not necessary different and feminine features are not limited to females only and vice versa. خلال العصر الفيكتوري ، لم يكن للنساء الحق في العمل أو التصويت ، بل كانت موجهة فقط لتكون أمهات وزوجات. عانت فيرجينيا وولف من قمع النساء في تلك الحقبة. وهكذا ، تناولت هذه القضية في روايتها السيدة دالواي حيث تصور مدينة لندن من منظور نسوي وكشف النقاب عن اضطهاد المرأة من خلال تقديم شخصيات ومواقف وأحداث مختلفة. تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف النسوية وأدوار الجنسين والقوالب النمطية في الرواية ومسح تمثيل المرأة وكيف ترى وولف هوية المرأة في ذلك الوقت. تُستخدم الشخصيات النسائية المختلفة مثل سالي وكلاريسا وميس كيلمان وإليزابيث للإعلان عن أن أدوار الجنسين والمواقف الاجتماعية يمكن أن تتغير وأن النساء والرجال ليسوا ضروريين مختلفين وأن السمات الأنثوية لا تقتصر على الإناث فقط والعكس صحيح.

Keywords

Victorian era ; Gender roles ; Gender stereotypes ; Virginia Woolf. ; العصر الفيكتوري ; أدوار الجنسين ; الصور النمطية للجنسين ; فيرجينيا وولف ; رواية السيدة دالواي