مجلة الدراسات القانونية والاقتصادية
Volume 4, Numéro 1, Pages 234-251
2021-01-27

وكالة السياحة والأسفار كميكانيزم ترويجي للسياحة في الجزائر

الكاتب : لونيسي ريم .

الملخص

تعد السياحة ظاهرة اجتماعية نشأت منذ نشأة الانسان على الأرض، من خلال سعيه للحصول على قوته وأمنه، وتطورت فيما بعد لتصبح نشاطا اجتماعيا وثقافيا وترفيهيا، انعكس تطوره على تطور الأمم، فأصبح الهدف من السياحة متعدد الأبعاد لما لهذه الظاهرة من مقومات وعناصر الجذب والإغراء، وتنشط في مجال السياحة العديد من المقاولات السياحية على رأسها وكالات السياحة والأسفار التي تعبر عن حالة مركزية في القطاع السياحي فترتبط بكل تحركات السائح بداية من تفكيره بالقيام برحلة سياحية مرورا بإقناعه لوجهة سياحية تلائمه وتوجيهه لوسيلة النقل ومؤسسات الإيواء المناسبة ومرافقته إلى غاية عودته لموطنه الأصلي، ومن أهم الوظائف التي تؤديها الوكالات السياحية هي الترويج لوجهات سياحية معينة من أجل تشجيع السياح على زيارتها ومن ثم تثمين وتنمية المنطقة السياحية المقصودة، وعليه جاءت هذه الورقة البحثية لتسلط الضوء على الوكالات السياحية ودورها الترويجي للسياحة في الجزائر. Abstract: Tourism is considered as social phenomenon that has arisen since the creation of man on the ground, through his pursuit of his strength and security, and subsequently evolved into a social ; cultural and recreational activity, his development reflected on the the development of nations, so the goal of tourism has become multidimensional because of elements of attraction and temptation, Many tourism institutions are active in the tourism field, foremost among them are the travel and tourism agencies, which express on central situation in the tourism sector, linked to all the movements of the tourist, strarting from his thinking of taking a tourist trip, through persuading him to a suitable tourist destination, directing him to the appropriate means of transportation and accompanying him until his return to his home country. One of the most important functions performed by tourism agencies is to promote specific tourist destinations in order to encourage tourists to visit, and then value and devlop the intended tourist area. Accordingly; this reseach paper came to highlight on tourism agencies and their promotional role tourism in Algeria.

الكلمات المفتاحية

سياحة ; ترؤيج سياحي ; ؤكالة سياحية