المدونة
Volume 7, Numéro 2, Pages 789-808
2020-12-30

استراتيجية التّمثيل المُضاد في رواية الذّاكرة رواية "مَحبُوبَة" لـ"توني موريسون"أنموذجا

الكاتب : لدزر فوزي .

الملخص

تختلف رواية الذّاكرة عن الرواية التاريخية قي اهتمامها بالمُضمَر والمبطن والمسكوت عنه، فهي تقول ما أغفله التاريخ، و تركِّز على الاستعباد الذي سلّطته الأنا على الآخر المهمّش والمضطهَد والمهاجِر والمنفي، و عملت على تشويه تاريخه وصورته من خلال استراتيجية التمثيل، في حين عمل الهامشي والأصلاني على إعادة تمثيل ذاته بواسطة خطاب مضاد تبرز من فيه ملامح هويّته،ساعيا إلى إعادة كتابة تاريخه بنفسه من خلال العودة إلى ذاكرته، لذلك وقع اختيارنا على الكاتبة الأفروـ أمريكية "توني موريسون" التي سعت عن طريق الكتابة إلى استعادة هويتها المسلوبة وكتابة تاريخ بني جنسها من منظور الضّحيّة لا من منظور الجلّاد ،من خلال العودة إلى الثقافة الشعبية الأفرو- أمريكية، حيث تتبدّى في خلفية كتاباتها الجراح العميقة التي خلّفتها في الذّاكرة الفرديّة و الجماعيّة للسُّود. لذلك اعتمدنا رائعتها "محبوبة" كأساس تطبيقي، من أجل استجلاء آثار الّون في أعمالها . The memory novel differs from the historical narration in its interest in the hidden, hidden and silent about it, it says what history has overlooked, and focuses on the marginalized, oppressed, alkaline, migrant, exile and the injustice and oppression, killing, torture, exploitation and enslavement by the other who worked hard to distort his history through the representation strategy While the marginal and the original worked on re-enacting himself through a counter-discourse that highlights the features of his identit . seeking to rewrite his history himself by returning to his memory .and that is why we shose the african-american writer "Tony Morrison",who sought by writing to restore her stolen identity and write the history of her gender from a perspective the victim not from the executioner’s point of view, by returning to the Afro- American folk culture,through writing which was the obsession of race/ color motivated , as it shows in her background a memory filled with wounds whose great effects still big deep wounds in the individual and colective memory of blacks. Therfore,we used her adorable «beloved » as an applied fondation,in order to unveil the effects of color in her works.

الكلمات المفتاحية

التّمثيل المُضادّ، رواية الذّاكرة ، محبوبة