افاق للعلوم
Volume 6, Numéro 1, Pages 113-125

التكفل بأطفال طيف التوحد في المدارس الابتدائية.

الكاتب : بلخيري سليمة . رزق الله رندة .

الملخص

لقيت مشكلة التلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة الكثير من الاهتمام في الأواسط التربوية حيث كان لها الكثير من البحوث والدراسات نظرا لما لها من أهمية لدى المختصين والمعلمين والآباء، والمؤسسات التربوية التي أصبحت معنية بمتابعة التلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة بما فيهم أطفال طيف التوحد عن طريق إدماجهم في المؤسسات التربوية. ولإدماج هذه الفئات ضمن المجتمع لأداء أدوارهم المستقبلية لابد من توفر طرق التعليم العلاجية المختلفة لتتماشى وقدراتهم في مختلف الجوانب المعرفية والحسية والجسمية. تركز هذه الدراسة على أطفال طيف التوحد نظرا لزيادة في نسبة أعداد التلاميذ ومعرفة إن كان هنالك تكفل بهذه الفئة من خلال واقع إدماجهم ضمن المحيط المدرسي وتوفير احتياجاتهم سواء على مستوى المناهج التربوية أو طرائق التدريس أو الوسائل والأساليب المستخدمة في المدرسة مع مراعاة الخصائص النمائية التي يتم تجاهلها غالبا. The problem of students with special needs has received a lot of attention in the educational community as it had a lot of research and studies due to its importance to specialists, teachers and parents and educational institutions that have become concerned with following up students with special need, including children on the autism spectrum, by integrating them into educational institutions. In order to integrate these groups into society to perform their future roles, different therapeutic education methods must be available to match their capabilities in various cognitive, sensory and physical aspects. This study focuses on children of the autism spectrum due to an increase in the number of pupils and knowing if there is a guarantee for this group through the reality of their integration within the school environment and the provision of their need, whether at the level of educational curricula or teaching methods or the means and methods used in the school, taking into account the developmental characteristics that are Ignored frequently.

الكلمات المفتاحية

التكفل ; طيف التوحد ; المدرسة الإبتدائية