دراسات معاصرة
Volume 4, Numéro 3, Pages 112-130
2020-12-02
الكاتب : رحماني عبد القادر .
ملخص: نهدف من خلال هذا البحث إلى الكشف عن ظاهرة امتزاج البحور الشعرية في قصيدة "أعماق" لمحمد الصالح باوية،بوصفها ظاهرة مستحدثة في كيان القصيدة الحرة في الجزائر قبيل الاستقلال،مبينين فلسفة توظيفها ومدى مساهمتها في تنشيط الدلالات الشعرية و تفعيل الوتيرة الإيقاعية للنص الشعري. استغل الشاعر محمد الصالح باوية هذه الخصيصة العروضية للتفريق بين ثلاث مراحل متباينة في تاريخ الجزائر من بداية الإستدمار الفرنسي إلى فجر الاستقلال،و ما تبعها من اختلافات في الوقائع و المشاعر و الحالات النفسية ، من توتر و هدوء،غضب و سرور. كلمات مفتاحية: محمد الصالح باوية، امتزاج البحور ،الوزن الشعري، التفعيلة،العروض، الإيقاع. Abstract: Through this research, we try to highlight the phenomenon of mixing poetic meters in the poem "Depths" by Muhammad al-Saleh Bawiyah, as a new phenomenon in the entity of the classical poem in Algeria before the independence, showing the philosophy of its use and the extent of its contribution to the activation of poetic connotations as well as to the activation of the rhythmic melody of the poetic text. The poet Mohamed Saleh Bawiyah took advantage of this prosodic characteristic to discriminate between three different stages in the history of Algeria from the beginning of French colonial "di structuralism" “Colonialism” to the dawn of independence, and the differences that followed in terms of facts, feelings and psychological states, including tension and calm, anger and pleasure.
كلمات مفتاحية: محمد الصالح باوية، امتزاج البحور ،الوزن الشعري، التفعيلة،العروض، الإيقاع. ; Keywords: Muhammad al-Salih Bawiyah, poetic metric mixing, poetic prosody, prosody, rhythms
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
رحماني عبد القادر
.
ص 4157-4172.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
رحماني عبد القادر
.
ص 1225-1243.