مجلة علوم وتقنيات النشاط البدني الرياضي
Volume 4, Numéro 1, Pages 49-58
2012-01-30

تقويم واقع الأداء التدريسي لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية بمرحلة التعليم المتوسط

الكاتب : محمد طياب . إسماعيل عمراني .

الملخص

يهدف هذا البحث إلى التعرف على واقع الأداء التدريسي لدى أستاذ التربية البدنية والرياضية بمرحلة التعليم المتوسط بولاية الشلف من خلال تقويم هذا الأداء عن طريق ملاحظة الممارسات التدريسية المنجزة من طرف الأساتذة أثناء الدروس اليومية بصفة منتظمة،حيث بينت النتائج بأن الأستاذ لم يبلغ درجة مرضية من الكفاية اللازمة والأداء الجيد وذلك أولا أن مهمة تدريس التربية البدنية والرياضية بمرحلة التعليم المتوسط ليست بالسهلة لما ترمي إليه من أبعاد متعددة الجوانب يصعب الإلمام بها في وقت محدود وقدرات غير كافية، وثانيا أن مستوى الكفاية لدى أستاذ التربية البدنية والرياضية تحدده عدة عوامل منها تكوينه القاعدي ومعارفه وخبراته التي اكتسبها.كما بينت النتائج أيضا أن ممارسات الأساتذة لمهارات التنفيذ وإدارة الصف كانت بدرجة أداء مرضية أكثر من ممارستهم لمهارات التخطيط والتقويم، وهذا ما يؤكد ضرورة العناية أكثر بجوانب الضعف في الأداء ومحاولة تعديل برامج التكوين وزيادة الدورات التدريبية من أجل التمرن أكثر واكتساب معارف ومعلومات ومهارات جديدة.كما تبين أيضا أن المستوى العلمي للأساتذة يلعب دورا كبيرا في تحقيق أداء تدريسي جيد إذا ما تم توفير الوسائل والظروف المعينة على ذلك ، نفس الشيء بالنسبة لعامل الخبرة في التدريس، فإنه كلما زادت سنوات الخبرة لدى الأساتذة كلما زاد امتلاكهم لما هو جديد ومفيد من ناحية الأداء التدريسي. الكلمات الدالة: الأداء التدريسي - التربية البدنية والرياضية – التقويم – التخطيط – التنفيذ -الملاحظة المنظمة - تقويم الأداء - درس التربية البدنية - Abstract: This research aims to identify the reality of teaching performance to the professor of physical education and sports stage intermediate state of Chlef of the evaluation of this performance by observing teaching practices carried out by teachers during the daily lessons on a regular basis, where results showed that the professor did not reach a satisfactory degree of competence necessary and good performance and the first that the task of teaching physical education and sports phase of middle school education is not easy to aim the dimensions of multiple aspects of difficult knowledge in the limited time and capacity is insufficient, and secondly that the level of efficiency to the professor of physical education and sports determined by several factors including the composition of basal and knowledge and experience gained. The results showed also that the practices of teachers of the skills of implementation and classroom management was the degree of performance more satisfactory from the exercise of their planning skills, calendar, and this confirms the need to care more weaknesses in performance and try to modify training programs and increasing training courses in order to exercise more and gain knowledge, information and skills new. As it turns out also that the scientific level of teachers plays a major role in achieving the performance of teaching good if they are providing the means and the particular circumstances, the same thing for a working experience in teaching, it is the more years of experience with the teachers more possessing what is new and useful terms of teaching performance. Key words :Teaching performance- physical education- -planning- evaluating performance- physical education lesson

الكلمات المفتاحية

الكلمات الدالة: الأداء التدريسي - التربية البدنية والرياضية – التقويم – التخطيط – التنفيذ -الملاحظة المنظمة - تقويم الأداء - درس التربية البدنية - Key words :Teaching performance- physical education- -planning- evaluating performance- physical education lesson