Dirassat
Volume 13, Numéro 1, Pages 658-683
2022-06-14

واقع الأداء التدريسي لأساتذة التربية البدنية والرياضية في التعليم المتوسط من خلال تخطيط الدرس وتنفيذه وتقويمه

الكاتب : ربوحي سليم . قية رفيق .

الملخص

يهدف هذا المقال إلى الكشف عن واقع الأداء التدريسي عند أساتذة التربية البدنية والرياضية، فضلا عن ابراز الفروق بينهم تبعا لمتغيري الجنس والخبرة المهنية. وفي ظل المنهج الوصفي المعتمد أجريت الدراسة على (29) أستاذ للتربية البدنية والرياضية بمرحلة التعليم المتوسط ببعض متوسطات ولاية خنشلة، واستخدم الاستبيان كأداة للاستقصاء. وكشفت نتائج الدراسة عن: - مستوى أداء تدريسي عالي في محوري تخطيط الدرس، وتنفيذه، ومنخفض في محور التقويم. - لا توجد فروق بين الأساتذة في الأداء التدريسي تعود إلى متغيري الجنس والخبرة المهنية في جميع المحاور. :Abstract The aim of this article is to reveal the reality of the Teaching performance of physical education and sports teachers, as well as to highlight the .differences that exist between them according to gender and professional experience variables As part of the descriptive survey methodology, the study was carried out on (29) physical education and sports teachers in middle education :colleges of the Wilaya of Khenchela, and the questionnaire was used as a tool of investigation. the results of the study revealed .High level of educational performance in the dimensions of lesson planning and implementation and low in the dimension of evaluation - .There are no differences between teachers in teaching performance according to gender and work experience variables in all dimensions-

الكلمات المفتاحية

الأداء التدريسي، تخطيط الدرس، تنفيذ الدرس، تقويم الدرس، استاذ التربية البدنية والرياضية، التعليم المتوسط. ; Teaching performance, Lesson planning, Lesson application, Lesson evaluation, Physical education teacher, middle education .