مجلة علوم الإنسان والمجتمع
Volume 9, Numéro 2, Pages 117-141
2020-05-28

The Role Of Social Status In Determining Family Education Models

Authors : Brahimi Oum Saoud .

Abstract

This article aims to highlight the crucial role of the social status of the family, in determining the educational model adopted by parents in the process of socializing their children as it attempts to explain how socio-cultural factors affect the social structuring of the family and how it determines the values, principles and ideals that underlie the prevailing educational model within the family. However, particular emphasis will be put on the one hand, on the educational model which develops the autonomy of individuals in adulthood and on that which, on the contrary tends to reinforce their dependence and on the other hand on the social status to which they are associated تهدف هذه الورقة البحثية الى ابراز الدور الحاسم للوضع الاجتماعي الأسري في تحديد النماذج التربوية التي يتبناه الأولياء في عملية التنشئة الاجتماعية لأبنائهم ونحاول في هذا الصدد، توضيح كيف أن العوامل السوسيوثقافية تؤثر على البنية الاجتماعية الأسرية وكيف أن هذه الأخيرة تصيغ شكل القيم والمبادئ والمثل العليا السائدة داخل الأسرة والتي تقف وراء متغير النموذج التربوي. غير أنه سيتم التركيز في هذا السياق وبصفة خاصة على النموذج التربوي الذي يعمل على تنمية الاستقلالية لدى الأفراد وبالمقابل على ذلك الذي يميل الى ترسيخ التبعية لديهم عند البلوغ من جهة وعلى متغير الوضع الاجتماعي الذي يرتبط به كل منهما من جهة أخرى.

Keywords

Family, social status, educational model, autonomy, dependence. ; الأسرة، الوضع الاجتماعي، النموذج التربوي، الاستقلالية، التبعية