آفاق علمية
Volume 12, Numéro 3, Pages 616-638

النزوع الصوفي بين العرفانية وحركية التجريب في الشعر الجزائري الحديث.

الكاتب : نارة المختار .

الملخص

تعد ظاهرة النزوع الصوفي في الشعر الجزائري الحديث، سمت للخلق والتجريب الدائم والمغامرة الفنية الدائبة، والتي ينصهر فيها النص بالموقف، وتتوالج من خلالها اللغة ودلالات اللغة، ويندمج فيها الحاضر بالتراث، بكل ما يعنيه ذلك من تكامل جمالي فني على مختلف الأصعدة الأنطولوجية، والفكرية، وفق نسق حداثي جمالي، ينطلق من روح الشعراء الجزائريين الحداثيين القلقة لحظة ولادة القصيدة والمتسمة بالراغبة في التسامي بالمطلق واللامتناهي، والوصول إلى لحظة الكشف، مصورين حالتهم الشعورية في إطار صوفي عرفاني، تمليه تجاربهم النظرية والكتابية حينا، والسلوكية أحيانا أخرى. The phenomenon of mystic tendency in modern Algerian poetry is a feature of creation, permanent experimentation, and permanent artistic adventure, in which the text melts with the situation, and through which language and language connotes, and the present merges in it with heritage, with all the aesthetic and artistic integration that implies on the various anthological and intellectual levels. According to an aesthetic modernist style, the anxious spirit of the Algerian modernist poets stems from the moment of the birth of the poem and characterized by the desire to sublimate the absolute and the infinite, and to reach the moment of revelation, depicting their emotional state in a mystical and gnosis framework, dictated by their theoretical and written experiences at times, and sometimes behavioral Ri

الكلمات المفتاحية

التجريب، الشعر، الجزائري الحداثة، التصوف، العرفانية.