المدونة
Volume 9, Numéro 1, Pages 1075-1090
2022-05-10
الكاتب : كباس عبد القادر .
ليس غريبا أن يمتزج الإبداع بالحياة الروحية للإنسان؛ فالشعر –مثلا- نشأ في أحضان الطقوس الدينية على اختلافها وتنوعها. وإذا كان الصوفي يرتقي من حال إلى حال عبر مقامات الرّوح يتأمّل ويستشف، فالشاعر ينطلق من رؤيا التّصوّف نفسها يتأمّل ويصف. فكيف إذا كان الشاعر صوفيا. تسعى هذه الورقة إلى بحث تلاقي الرؤيا الصوفية كبعد روحي ميتافيزيقي بالشعر كمنتج إبداعي، ليخلقا واقعا آخر يفارق الواقع الموضوعي، استشرافا لأبعاد ما ورائية. لتصل -احتمالا- إلى أن النزوع الصوفي عند الشاعر، ليس مجرد فضول ميتافيزيقي، وإنما هو رؤيا فنية تتطّلع إلى الآفاق المجهولة طالبة المطلق. It is not strange that creativity is mixed with the human spirit; Poetry grew up in the arms of religion. And if the mystic ascends spiritually through shrines to meditate, then the poet proceeds from the same vision of mysticism, meditating and describing. So how if the poet was Sophia. This article to reveal to examine the convergence of the Sufi vision as a metaphysical spiritual dimension with poetry as a creative product, to create a reality that separates from the objective reality, anticipating beyond dimensions. To reach that the poet's mystical inclination is not just a metaphysical curiosity, but an artistic vision that demands the absolute.
الإبداع الشّعري؛ الرّؤيا الصّوفية؛ الفن؛ الدّين؛ الإلهام. ; poetic creativity; Sufi vision; art; religion; inspiration.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
Said Houari Amel
.
pages 257-268.
بوبكر خليفة حمد دلعاب
.
علي منصور سعيد عطية
.
ص 33-57.
بلحاج العربي جمال
.
مويسي فريد
.
سبع بوعبدالله
.
علي حيمود عبد القادر
.
ص 38-47.