دراسات إنسانية واجتماعية
Volume 9, Numéro 3, Pages 293-304
2020-06-16

بنية العلم من منظور فلسفة علم ما بعد الوضعية The Structure Of Science From The Perspective Of Post-positivism Science

الكاتب : بوصالحيح حمدان .

الملخص

الملخص: لقد شكل الاهتمام بالبنية الداخلية للعلم الركن الأساس لفلسفة العلم الكلاسيكية، خاصة مع النزعة الوضعية، التي حصرت المعرفة العلمية في حدود التجربة، وصورية الفكر، وقواعد اللغة، لقد كان هدف المشروع الوضعي وبوحي من روح الحداثة بناء نسق علمي متماسك يتلاشى فيه كل ما يخرج عن دائرة المنطق واللغة والمعطى التجريبي، ولا مجال فيه لأية مقولة خارج نطاق الإطار الابيستمولوجي، لكن هذا المشروع قد تعرض لأوجه نقد شديدة، من قبل الاتجاهات الجديدة التي ظهرت في النصف الثاني من القرن العشرين، والتي أصبحت تعرف باتجاهات "ما بعد الوضعية "حيث تحول اهتمام فلسفة العلم المعاصرة من التركيز على البنية الداخلية للعلم، إلى الاهتمام بالبنية الخارجية للعلم واعتبار العلم ظاهرة اجتماعية ونشاط إنساني يتأثر بالأبعاد الاجتماعية والإنسانية ويؤثر فيها. Abstract(English): The interest of the inner structure of science is the fundamental pillar of the classical philosophy of science especially with positivism which has limited the scientific knowledge only in the experience, the formal thought and the grammar. The positive project aimes to build a coherent scientific system that everything outside of the logic language and experimental data goes away. and there is no room for any .category outside of the the epistemological field, however this project has been opposed by the new attitudes in the second half of the twentieth century that became known as (post-positivism). Wherupon the attention of the contemporary philodophy of science shifted from focusing on the inner structure of the science to the external structure of science and considering science as a social phenomena and as a humanistic activity that affects on social and human dimensions and is influenced by them in the same time.

الكلمات المفتاحية

فلسفة العلم ؛ما بعد الوضعية ؛ المنهج العلمي؛ ابيستمولوجيا؛نظرية العلم . ; : Philosophy of science, post-positivism, science , epistemology , scientific method.