مجلة اقتصاديات شمال افريقيا
Volume 16, Numéro 1, Pages 259-278
2020-03-03

أثر المسؤولية الاجتماعية والأخلاقية على الإعلانات التجارية دراسة حالة شركة "موبيليس"-الشلف-

الكاتب : أمينة طاهر . قدور بن نافلة .

الملخص

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع تبني المسؤولية الاجتماعية والأخلاقية من طرف شركة "موبيليس" ومدى الالتزام. حيث كانت إشكالية الدراسة كالتالي: إلى أي مدى تؤثر المسؤولية الاجتماعية والأخلاقية على الإعلانات التجارية في شركة "موبيليس" بفرعها بالشلف؟ شمل مجتمع الدراسة عملاء شركة "موبيليس"، واقتصرت العينة على بعض طلبة الجامعة، موظفي وكالة تشغيل الشباب ومؤسسة الاتصالات (كما تم توزيع (347) استبانة واسترجاع (300) استبانة، تم تقسيم الدراسة إلى ثلاث محاور أساسية، تناول المحور الأول الإطار النظري للدراسة والمحور الثاني الإطار المنهجي للدراسة الميدانية أما المحور الثالث فتناول تحليل النتائج. وخلصت أهم نتائج الدراسة إلى ما يلي: -وجود أثر ذو دلالة إحصائية للمسؤولية الاجتماعية والأخلاقية في شركة "موبيليس" من حيث:(صدق الأسعار، وضوح المعلومات، صدق الرسائل الترويجية، صدق المعلومات، مساهمة الشركة في تنمية المجتمع) على إعلاناتها التجارية. Abstract: Impact of social and moral Responsibility on commercial advertisements Case study of company Mobilis -chlef- This study aimed to identify the reality of the adoption of social and moral responsibility by Mobilis company and the extent of commitment to it.. Where the problem of study is as follows: To what extent social and moral responsibility affects commercial advertising at Mobilis Chlef company? the population study included "Mobilis" customers. The sample was restricted to some university students, the employees of the Youth Employment Agency and others from the Telecommunications Corporation. were distributed (347) questionnaire and Retrieved (300) questionnaire. The study was divided into three main axes, The first axis dealt with the theoretical framework of the study, The second axis is the methodological framework for the field study and the third is the analysis of the results .The main finding of the study concluded that: There is a statistically significant impact on the social and moral responsibility in the company "Mobilis" in terms of: (Believe Price, clarity of information, promotional messages sincerity, sincerity of information, the company's contribution to the development of society) to commercial advertisements.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: المسؤولية الاجتماعية والأخلاقية، الإعلانات التجارية، شركة "موبيليس". ; Keywords: social and moral responsibility, Commercial advertising, Mobilis Company.