دراسات نفسية وتربوية
Volume 12, Numéro 3, Pages 42-54
2019-10-31

مدى تطبيق معلمي التربية الفنية لمنهاج الصف الثامن من وجهة نظرهم

الكاتب : اسماء نواف مياس الباحثة .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مدى تطبيق معلمي التربية الفنية لمنهاج الصف الثامن من وجهة نظرهم في مدارس مديرية تربية لواء الرمثا. تكونت عينة الدراسة من (32) معلما ومعلمة ممن يدرسون التربية الفنية للصف الثامن الأساسي في لواء الرمثا. وأعدت الباحثة لهذه الدراسة استبانة تكونت من (35) فقرة موزعة على خمسة مجالات في منهاج التربية الفنية للصف الثامن، وبعد توزيع الاستبانة على عينة الدراسة، تم جمعها وتحليلها إحصائيا. وقد أظهرت النتائج ان منهاج التربية الفنية للصف الثامن يطبق بدرجة متوسطة. Abstract: This study aimed to reveal the extent of art education teachers applied of eighth grade curriculum from their point of view in the schools of the Directorate of Education of Ramtha district. Study sample consisted of (32) teachers who teach art education for the eighth grade in the Ramtha district. The researcher prepared for this study a questionnaire consisting of (35) paragraphs divided into five areas in the curriculum of art education for eighth grade. After distributing of questionnaire on the sample of study, it is been collected and analyzed statistically. The results showed that curriculum of art education for eighth grade is applied to a medium degree. Keywords: art education, teacher perspective, application, curriculum, eighth grade.

الكلمات المفتاحية

التربية الفنية، وجهة نظر المعلمين، تطبيق، منهاج، الصف الثامن.