معالم للدراسات القانونية والسياسية

Maalem Magazine for Legal and Political Studies

Description

Maalem Magazine for Legal and Political Studies is an international scientific journal, hexagonal and free, issued by the university center on Café Tindouf, Algeria. The magazine is interested in the field of legal and political sciences. The magazine is published in both print and electronic issues and is available for reading and downloading. It opens a space for all those with scientific capabilities to contribute to its preparation in one of the emerging issues related to its field of specialization every June and December This magazine seeks to be at the level of the aspirations of the national and international university elite by making it a knowledge platform through which serious research and studies are published that contribute to providing scientific additions in the field of law and political science. The magazine also seeks to serve as a platform that brings together the various elites of the Algerian, Arab and international universities, in addition to creating bridges of academic knowledge between professors and research students, with the magazine's issues and scientific problems that constitute major knowledge concerns at the level of academic research in the field of law and political science Thus, the magazine seeks to provide many original and distinguished studies and research that would be a breakthrough towards new research in the field of law and political science. The magazine has a editorial committee from various national and international universities, and it also has a scientific committee with competent professors in the field of law and political science from various national and international universities.


7

Volumes

13

Numéros

184

Articles


واقع التحول الرقمي في الجزائر من خلال مشروع الحكومة الالكترونية : دراسة تحليلية .

عنتر عنتر جوهر, 
2023-06-02

الملخص: تعتبر الحكومة الإلكترونية نمطا جديدا يعكس جانبا من علاقة الحكومة مع المواطن من خلال تعميم استفادة الجميع من تكنولوجيا المعلومات و الإتصالات ، و تعزيز استخدامها مما يعطيها مرونة و تكيفا واسعا ، و من هذا المنطلق قمنا بهذه الدراسة الرامية الى معرفة واقع التحول الرقمي في الجزائر من خلال مشروع الحكومة الإلكترونية مقارنة بنظيراتها المغاربية ، و هذا بالاجابة على الإشكالية التالية : ما هو واقع التحول الرقمي في الجزائر من خلال تجسيد مشروع الحكومة الالكترونية مقارنة بنظيراتها المغاربية؟ و من النتائج المتوصل اليها أن الجزائر قد قطعت أشواطا لا بأس بها في هذا المجال خاصة على مستوى مؤشر تنمية الحكومة الإلكترونية و كذا مختلف مؤشراته الفرعية ، مع التأكيد على ضرورة الإسثتمار في راس المال البشري لأنه حجر الأساس في الثورة الرقمية و له دور إستراتيجي .

الكلمات المفتاحية: الحكومة الإلكترونية ; التحول الرقمي ; الجزائر ; مؤشر تنمية الحكومة الالكترونية.



Les 10 articles les plus téléchargés

13 016 توزيع الإختصاص القضائي بين القضاء الإداري والقضاء العادي في الجزائر -المعيار العضوي القاعدة العامة والإستثناء المعيار المادي- 8 276 الإيجاب و القبول في العقود الالكترونية 6 090 حماية المعطيات الشخصية في الجزائر على ضوء القانون رقم 18-07 (المتعلق بحماية الأشخاص الطبيعيين في مجال معالجة المعطيات ذات الطابع الشخصي ) 5 341 التيسير الإجرائي في القانون رقم 08-09 المتضمن قانون الإجراءات المدنية والإدارية الجزائري 5 286 ضوابط التحكيم في منازعات العقود الإدارية 4 131 مكافحة الاتجار غير المشروع بالمخدرات في القانون الدولي 3 857 جريمة تبييض الأموال...المفهوم والأركان 2 844 التهديدات والجرائم السيبرانية: تأثيرها على الأمن القومي للدول واستراتيجيات مكافحتها. 2 660 التمييز بين مفهوم "الطرف في العقد" و مفهوم "الغير" في ظل مبدأ نسبية أثر العقد distinguish between the concept of partner in the contract and the concept of others in the principe to relativity effect of the contract 2 658 الوقاية من الجرائم الالكترونية في ظل القانون رقم 09-04