جديد الاقتصاد
Volume 2, Numéro 1, Pages 193-217

دور نظام المعلومات التسويقية في ترشيد قرارات المزيج الترويجي لمنتجات المؤسسة

الكاتب : خالد قاشي . حمزة العرابي .

الملخص

ملخص: من الممكن أن نقول أن المؤسسات الناجحة هي التي تهتم بمستقبلها بدرجة أكبر من اهتمامها بحاضرها أو ماضيها، وعليه فان الإدارة الفاعلة لأي مؤسسة إنما تعني إدارة المستقبل، وإدارة المستقبل تعني إدارة المعلومات، واليوم نعيش حالة انفجار المعلومات بكل ما تعبر كلمة انفجار من معان، والمؤسسات التي لا تواكب التطورات المعلوماتية الهائلة وتتكيف معها في مجال عملها على الأقل لا يمكن أن تبقى أو تستمر. وفي عالم التسويق بالذات، خصوصا بعد الثورة الصناعية والطفرات المعلوماتية والإنتاجية اللاحقة حدثت ثورات هائلة في نشاط الأعمال تطلب رسم استراتيجيات متقنة للتفاعل والبقاء، وكان من جراء الإنتاج والتوزيع على نطاق واسع أن بعدت المسافة المنتجين والمستهلكين. ويعتبر نظام معلومات التسويق الأداة الرئيسية التي تستخدمها الإدارة في حل المشاكل واتخاذ القرارات التسويقية وترشيدها بصفة عامة وقررات الترويج بصفة خاصة. Summary: It is possible to say that successful companies are more interested in their future than their present or past. Therefore, effective management of any company means managing the future, and management of the future means managing the information. Today, we are experiencing a state of explosion of information in every sense of the word. Companies that do not keep pace with the tremendous information developments and adapt to them in their field of work at least cannot survive or continue. And in the world of marketing in particular, especially after the industrial revolution and the subsequent information and productivity boom, there have been tremendous revolutions in business activity that require the elaboration of sophisticated strategies for interaction and survival. Mass production and distribution led to the widening gap between producers and consumers. The marketing information system is the main tool used by the management in problem solving, marketing decision making and in rationalisation in general, and in promotion decisions in particular.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: نظام معلومات التسويق ، الادارة Keywords :marketing information system,management