جديد الاقتصاد
Volume 2, Numéro 1, Pages 34-46
2007-12-01

دور نظام المعلومات التسويقية في تحقيق الترصد البيئي للمؤسسة

الكاتب : خالد قاشي .

الملخص

إن متابعة تطور ظروف البيئة التسويقية المحيطة بالمؤسسة والتعامل معها تعتمد على توافر وتدفق المعلومات وشمولها ودقتها وتهيئتها أمام إدارة المؤسسة، سواء كانت معلومات عن مجريات العمل والأنشطة داخل المؤسسة أو خارجها، ومن هنا كانت أهمية استمرار الحصول على هذه المعلومات بشكل منتظم ومتابعتها وتهيئتها بشكل مخطط ومنظم، وهكذا نشأت الحاجة إلى نظام متكامل للمعلومات التسويقية لدى المؤسسة مهما كان حجمها، كما أن تطبيق أي استيراتيجية تسويقية لا يتم إلا بتوافر القدر الكافي من المعلومات التي أصبحت إحدى الموارد الأساسية والهامة بالنسبة للمؤسسة، فهي تزود الإدارة التسويقية بالمعلومات اللازمة بهدف ترشيد قراراتها التسويقية ومواجهة المنافسة. Monitoring the development of the circumstances of the marketing environment surrounding the company, and dealing with them depends on the availability and flow of information, its comprehensiveness and accuracy and getting it ready for the management of the company, whether it is information about the work and activities within or outside the company, hence the importance of the continued access to this information on a regular basis and following it up and putting it together in a planned and orderly manner , and thus arose the need for an integrated marketing information system for the company whatever its size, as the application of any marketing strategy can only be done if sufficient information is available which has become one of the core and important resources for the company, it provides the marketing management with the necessary information in order to rationalize its marketing decisions and face competition.

الكلمات المفتاحية

information system, environment