المجلة المغاربية للدراسات التاريخية والإجتماعية
Volume 10, Numéro 1, Pages 25-44

عنوان المقال : مساهمة العلامة أبو القاسم سعد الله في تحقيق التراث التاريخي المخطوط من خلال بعض مقالات مجلة الثقافة Title Of The Article: Contribution Of The Mark Abu Qasim Saad Allah In The Achievement Of The Historical Heritage Manuscript Through Some Culture Magazine Articles.

الكاتب : طاعة سعد .

الملخص

الملخص : شهدت الجزائر عبر تاريخها الطويل بروز شخصيات ورجال كان لهم صيت ودور كبير في كتابة هذا التاريخ وساهموا مساهمة فعالة في العلم والثقافة وإحياء التراث ، شاركت هذه الشخصيات الوطنية مشاركة مهمة في إثراء الإنتاج الفكري والثقافي في الجزائر ،ومن أبرز هؤلاء أبو القاسم سعد الله ، الذي ساهم مساهمة فعالة في إحياء التراث الوطني المخطوط وكان مناراً للعلم والتاريخ والأدب في جزائر الثورة والاستقلال ، اشتغل كثيرا على إبراز قيمة وأهمية ما تركه الأسلاف والأجداد من إنتاج ثقافي خاصة المخطوطات التي حقق منها الكثير ، وقد نشر بعض ما حققه من تراث على شكل مقالات في مجلة الثقافة حيث وهب العلامة نفسه للعلم والفكر وكان هدفه نشر الثقافة وتاريخها خاصة في الجزائر ،وقد ظهر نشاطه الفكري من خلال تحقيق كثير من المؤلفات التي تركها الأسلاف وبرزت عبقريته في ذلك . Abstract: Throughout its long history, Algeria has witnessed the emergence of personalities and men who had a great reputation in writing this history and contributed effectively to science, culture and the revival of heritage. These national figures played an important role in enriching intellectual and cultural production in Algeria. Who has contributed effectively to the revival of the national heritage manuscript and was a beacon of science, history and literature in the islands of revolution and independence, has worked so much to highlight the value and importance of what left ancestors and grandparents of cultural production, especially manuscripts, which achieved a lot, and published some of his heritage in the form Articles in the Journal of Culture, where he gave the same mark for science and thought and was the goal of the dissemination of culture and history, especially in Algeria, has emerged intellectual activity through the investigation of many of the literature left by the ancestors and emerged genius in it.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : المخطوطات ، الثقافة ، تحقيق التراث ، الإبداع ، أعلام الفكر، الإنتاج الثقافي . Keywords: manuscripts, culture, heritage, creativity, flags of thought, cultural production.