مجلة العلوم الانسانية
Volume 17, Numéro 2, Pages 383-402
2017-12-31

تكامل إدارتي" الجودة الشاملة و المعرفة" و دوره في تميز المنظمات

الكاتب : منيرة مازري . اسماعيل حجازي .

الملخص

نتج عن التطورات الفكرية الإدارية في السنوات القليلة الماضية، بروز إدارة الجودة الشاملة و التي تسعى إلى تحقيق رضا الزبون من خلال التزام قيادة المنظمة و عامليها بالتحسين المستمر لجودة أداءها في مختلف مراحل العمل، و يمكن دمجها مع إدارة المعرفة للقيام بدور فعال في تطوير أداء المنظمات و تحقيق التميز. فجاءت هذه الدراسة إلى توضيح العلاقة بين مبادئ إدارة الجودة الشاملة و عمليات إدارة المعرفة. و في ختام هذه الدراسة تم استنتاج أن لحصول المنظمة على ميزة تنافسية وضمان نجاحها، يتوجب عليها دمج إدارة الجودة الشاملة مع مفاهيم إدارة المعرفة و أن هذا التفاعل سيؤدي حتما إلى تحقيق التميز و النجاح. كما أن الجودة المبنية على المعرفة تساعد على التحسين المستمر للعمليات مما يساعد على إتباع أفضل طريقة يمكن من خلالها تلبية حاجات و توقعات الزبائن. The administrative intellectual developments , the emergence of Total Quality Management, which seeks to achieve customer satisfaction through the leadership of the organization's commitment and their employees to continuous improvement of the quality of their performance in the various stages of the work, considered the quality of one of the entrances that characterize organizations from the others, and can combined with knowledge management to take an active role in developing the organization's performance. This study aims to clarify the concepts of total quality management, knowledge management and illustrate their importance and their role in achieving the success of organizations, in addition to focus research to clarify the relationship between every precept of total quality management and knowledge management processes. At the end of this study it was to conclude that the organization to get a competitive advantage and ensure its success, it must integrate the total quality management with knowledge management concepts and that this interaction will inevitably lead to the achievement of excellence and success. The quality knowledge-based help to the continuous improvement of processes, which helps to follow the best method by which to meet the needs and expectations of customers.

الكلمات المفتاحية

الجودة الشاملة ،المعرفة، تميز المنظمات