مجلة المقرى للدراسات اللغوية النظرية و التطبيقية
Volume 1, Numéro 3, Pages 187-198
2019-04-01

قراءة في مناهج الجيل الثاني (كتاب السنة الأولى متوسط أنموذجا)

الكاتب : أحمد لعويجي .

الملخص

ن باب المراجعة والبحث عن الذاّت، وسعيا إلى التّجديد؛ جاءت قراءتي إيمانا منّي من أنّنا نسعى جميعا للمحافظة على الشخصية الوطنية؛ من خلال مضمون الثقافة وما يمكن أن يحتويه من قيم وأبعاد تربط المتعلّم بماضيه وحاضره، وتُعِدّه في كيانه وشخصيته لِغده؛ باعتباره حاملا لهذه الثقافة، وعليه يتوقف استمرارها وتجدّدها. Sommaire: Looking for the self and trying to evaluate it, and for the sake of renewing and because I believe that we all look to preserve national identity through the components of our culture and what it would contain from values dimensions that would lint the researcher to his past and present. It would also prepare him to to the future through addressing his inner and personality. For the researcher is the one who would protect culture and its continuity and renewal is based on his actions.

الكلمات المفتاحية

التربية- العملية التعلّمية- الإصلاح-المناهج- الجيل الثاني-الهوية الوطنية- الإرث الثقافي. ; Education - Educational Process - Reform - Curriculum - Second Generation - National Identity - Cultural Heritage.