المعيار
Volume 23, Numéro 2, Pages 52-72
2019-03-15

القراءات القرآنية وأثرها في بيان التربية الخُلقية دراسة تطبيقية في سورة الحجرات

الكاتب : منير الزبيدي .

الملخص

الملخص تهدِفُ هذه الدراسة إلى إبراز المعاني الجديدة من أثر تنوع القراءات القرآنية في سياق آيات التربية الأخلاقية في سورة الحجرات. وقد سلك الباحث المنهج الاستقرائي التحليلي. وقد خَلَصَت الدراسةُ إلى عِدَّة نتائجَ، منها: أن الاختلاف في القراءات القرآنية هو اختلاف تنوع لا اختلاف تضاد، وأن كل قراءة منها تبين وتضيف معنىً جديداً. وكما اظهر اختلاف القراءات جمال التربية التربية الخلقية من خلال المعاني الجديدة التي أضافتها في كل مقطع من مقاطع السورة الكريمة. وألقت الدراسة الضوء على عظمة القرآن الكريم واعجازه المنبثق من تنوع وتعدد قراءاته. وكشفت الدراسة أيضاً عن بعض الجوانب اللغوية والبيانية في بيان التربية الخلقية. Abstract Récitations coraniques et leur impact sur la déclaration d'éducation morale Applied study in Surat Al – alhujurat Dr. Muuneer Al-Zubaidi This study aims to highlight the new meanings of the impact of the diversity of Quranic Recitations in the context of moral education in through Surah Al- alhujurat. The researcher used the inductive analytical method. The study found several results, including: That the difference in Quranic Recitations is a difference of diversity, not a difference of antagonism, and that each Quranic Recitations shows and adds a new meaning. As demonstrated by the different readings of the beauty of education moral education through the new meanings added in each section of the Koran. The study sheds light on the greatness of the Holy Quran and its miracles arising from the diversity and multiplicity of its Recitations. The study also revealed some linguistic and linguistic aspects in the statement of moral education. Keywords: Recitations, ethics, interpretation

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: قراءات؛ أخلاق؛ تفسير.