مجلة العلوم الإسلامية والحضارة
Volume 3, Numéro 2, Pages 401-418
2018-06-12
الكاتب : جعمات توفيق .
يهدف المقال إلى إعطاء نبذة عن علم توجيه القراءات القرآنية، حيث تم التعرض فيه إلى تعريف توجيه القراءات لغة واصطلاحا، وذكر اتجاهات التوجيه المختلفة، مع التركيز على التوجيه اللغوي، الذي يتفرع إلى توجيه صوتي، وتوجيه صرفي، وتوجيه نحوي وتوجيه بلاغي، مع توسع في الكلام عن التوجيه المعجمي، من خلال دراسة نماذج تطبيقية مختارة من القراءات القرآنية المتواترة وتحليلها معجميا بغرض الكشف عن الثمار المتنوعة للتغاير القرائي . الكلمات المفتاحية: القراءات القرآنية؛ الاحتحاج للقراءة ؛ الثراء الدلالي Abstract: This research aims to publicize the knowledge of the Quranic readings,it consists of the following element: -"Defining the term " guidance in language and idiomatically, where we prosented and discussed several definitions by ancient and contemporary scholars . synonymous terms were also reported . . Routing types: avoice guidance, morphologic guidance, gramatical guidance, and rhetorical guidance, with detaited speech of the lexical guidance of the Quranic readings through and applied stydyof typical examples of Quranic readings from the linguistic and lexical aspects in order to reveal some of the richness of the holy Quran Key words: Quranic readings; lexical guidance ;semantic wealth.. .
القراءات القرآنية -الاحتجاج للقراءة الثراء - الدلالي
بن زينة صفية
.
دريم نورالدين
.
ص 175-190.
جهاد عبد القادر حسين نصار أستاذ علوم اللغة والعروض المساعد
.
ص 61-84.