العلامة
Volume 3, Numéro 2, Pages 292-303
2018-12-01

طرائق تعليم العربية لغير الناطقين بها (الطريقة السمعية الشفوية عينة)

الكاتب : مسعود غريب .

الملخص

Abstract: Teaching methods have a great importance because the difficulties of learning a language do not refer to the language itself as much as to the methods of learning and teaching, where the successful teacher is who follows a successful method. These methods are practical mechanisms for applying specific strategies. If there is no strategy or optimal method, it is necessary to pay attention to training teachers to choose the appropriate way to achieve the required competencies and give the teacher more choices. In particular, the concern is on teaching Arabic as a second language. Thus, the research entitled as follows: Arabic Teaching Methods to Non-Native Speakers (audiovisual method as sample) The present research aims to answer the following questions: What are the most important methods of teaching and learning Arabic language to non-speakers? What is the importance of listening skills? How do we teach Arabic to non-native speakers by listening? ملخص البحث: تكتسي طرائق التدريس أهميّة بالغة؛ وذلك لأن صعوبات تعلم أية لغة لا تعود إلى اللغة في حد ذاتها بقدر ما تعود إلى طرائق تعلّمها وتعليمها، حيث المدرّس الناجح ما هو إلّا طريقة ناجحة. تلك الطرائق التي تعد آليات عملية لتطبيق إستراتيجيات معينة، وإذا كانت ليست هناك إستراتيجية أو طريقة مثلى، فإنه بات من الضروري الاهتمام كل الاهتمام بتدريب المعلمين على الاختيار الجيد للطريقة التي تحقق الكفاءات المطلوبة، وتعطي للمعلم مزيدا من الخيارات، خاصة إذا تعلق الأمر بتعليم العربية لغة ثانية؛ لذا جاء البحث موسوما بـ: طرائق تعليم العربية لغير الناطقين بها(الطريقة السمعية الشفوية عينة) وذلك بغية الإجابة عما يلي: ما أهم طرائق تعليم العربية وتعلّمها لغير الناطقين بها؟ وما أهمية مهارة الاستماع ؟ كيف نعلّم العربية لغير الناطقين بها عن طريق الاستماع؟

الكلمات المفتاحية

Keywords: Strategies, Methods, Teaching, Listening. الكلمات المفتاحية: إستراتيجيات، طرائق، تعليم، الاستماع.