Annales de l’université d’Alger
Volume 32, Numéro 4, Pages 354-374

تكوين المعلم و دوره في التحصيل الدراسي للمتعلم: بانوراما مفاهيمية في العملية التعليمية/ التَّعَلُّمِية Teacher Composition And Its Role In The Educational Achievement Of The Learner: Conceptual Panorama In The Teaching / Learning Process

الكاتب : محمد عبداللهوم . د. محمد رضا بلمختار .

الملخص

الملخص يُعتَبَر المعلم أحد عناصر العملية التعليمية، والمساهم في تقديم المعرفة بأبسط أشكالها لتكون في متناول المتعلم، فأصبح من الضروري إعداده إعدادا يناسب المهمة المنوط بها. وتكوين المعلم هو عملية مستمرة، تأخذ أشكالاً متنوعة قبل وأثناء الخدمة من أجل مسايرة المستجدات في التربية والتعليم عبر العالم، وتطور المناهج، فإنّ إكسابه كفاءات ومهارات، وقيامه بالدور اللازم في حقل التعليم، يستوجب الارتقاء به علميا وبيداغوجيا وتكنولوجيا بُغية إدراك احتياجات المتعلم المعرفية، وما يُلائمه في تحصيله الدراسي، كَوْنَ المتعلم هو الفاعل الأساسي في العملية التعليمية لبناء التَّعَلُّمات، والمعلم ما هو إلا ناقل للمعرفة وموجّه ومرشد له، وتحقيق ذلك مبني على التعاقد بينه وبين المتعلم. Abstract The teacher is one of the components of the teaching / learning process. It contributes to the transmission of knowledge and allows the learner to access it easily. This is why his professional training is imperative. It remains continuous and takes various forms in so far as it is done before and during the execution of its job to be aware of what is happening in the world in the field of education especially concerning the development of methods. As a result, upgrading the teacher with skills and abilities in the field shapes him scientifically, pedagogically and technologically in order to know the needs of the learner and help him to succeed as long as he is the main actor in the mentioned area. Process and the teacher is only a guide or even transmitter of knowledge, which is based on the contract between him and the learner.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : تكوين المعلم، دورالمعلم، المتعلم، التعليم/التعلم، العقد الديداكتيكي. ; Keywords: Teacher training, role of teacher, learner, teaching / learning, didactical contract.