متون
Volume 10, Numéro 1, Pages 38-48

علاقة المشكلات السلوكية بصعوبات تعلم القراءة

الكاتب : عمراتي دلال .

الملخص

تعد صعوبات التعلم إعاقة للمهارات الاكاديمية الأساسية وأهمها القراءة والتي تعد من اهم الاكتسابات المدرسية في المرحلة الابتدائية، والتي لا تتمثل فقط في ادراك الحروف و فهم معناها بل تتعدى ذلك بعمليتي التحليل و التركيب التي تعطي تعبيرا لغويا متكاملا، و لعل العجز القرائي الملاحظ على التلميذ يترجم مشكلة تعليمية مردها صعوبات تعلم القراءة،اذ تؤثر هذه الأخيرة على مساره الدراسي و النفسي و الاجتماعي، خاصة اذا ارتبطت بالمشكلات السلوكية فتتفاقم حدة التأثيرو تظهر عليهم خصائص مميزة تسبب الفشل الاكاديمي و المؤشر عليه تباين الأداء القرائي بين التلاميذ، اذ يتوضح النقص في اكتساب ميكانيزمات القراءة التي بدورها تمكنهم من القيام بنشاطات لغوية، ترميزية، و المعالجة الفونولوجية اذ بعتبر المستوىالجيد للوعي الفونولوجي هو الذي يساهم في الاكتساب الجيد للقراءة والعجز في الكفاية الفونولوجية يؤدي الى صعوبة في تعلم القراءة و هذا ما فسرته النظرية الفونولوجية باعتبارها احدث و ابرز النظريات المفسرة و اكثرها قبولا . The learning difficulties are a hidden obstacle to the basic academic skills, the most important of which is reading, which is one of the most important achievements of the school in the primary stage, which is not only in the perception of the letters and understanding of the meaning, but beyond the processes of analysis and structure, which gives an expression of language integrated, The student translates an educational problem due to the difficulties of learning to read, as this affects the course of the school, psychological and social, especially if associated with behavioral problems and exacerbated the impact appear characteristics characteristic of academic failure, This deficiency is manifested in the lack of acquisition of reading mechanisms, which in turn enables them to perform linguistic, semantic, and phonological activities. The good level of phonological awareness is what contributes to the good acquisition of reading and the inability of phonological competence to lead to difficulty in learning to read. It was interpreted by the phonological theory as the most recent and the most prominent and most widely accepted theories.

الكلمات المفتاحية

صعوبات تعلم القراءة ، المشكلات السلوكية - العجز الفونولوجي