مجلة الحقوق والعلوم الانسانية
Volume 11, Numéro 1, Pages 295-310

الإلتزام بوسم الأغذية المعدلة وراثيا في التشريع الجزائري (دراسة مقارنة) The Obligation Of Labeling Of Genetically Modified Foods (gmf) In Algerian Legislation (comparative Study)

الكاتب : Kihel ك Kamel كمال . Boulaares بولعراس Mokhtar مختار .

الملخص

ملخص : يشهد العالم ثورة عارمة في مجال التكنولوجيا الحيوية، إنها ثورة الهندسة الوراثية التي مست ميادين مختلفة، أبرزها الغذاء، وذلك باستعمال تقنية التحوير الوراثي لتحسين إنتاج الأغذية كما وكيفا، إلا أن هذه الأغذية تحمل في طياتها أخطار كامنة تهدد حياة الناس، وقد لا يكون من الممكن اكتشافها في حدود المعرفة الفنية السائدة وقت إنتاجها، أو وقت طرحها للتداول، خاصة مع عدم وجود إجماع علمي حول سلامتها. وبرزت بالموازاة مع ذلك الحاجة الماسة لوضع مجموعة متسقة وشفافة في قواعد سلامة الأغذية، أهمها حق المستهلك في الوصول إلى المعلومة عن طريق وسم المنتجات الغذائية المعدلة وراثيا، الذي يعد أهم وسائل تنفيذ الحق في الإعلام والذي يمكنه من الحق في اختيار غذائه ومعرفة مكوناته . Abstract: The world is witnessing a huge revolution in biotechnology field. It’s a revolution of genetic engineering that included different fields. GMF (Genetically Modified Foods) is the one of the most prominent one. It’s the use of genetic modification techniques to improve the quantity and quality of food production .However, GMF carries potential dangers that threaten the people’s lives, especially when it’s difficult to discover it within the limit of technical knowledge prevailing at the time of its production or during its marketing, especially when there’s no scientific agreement on its safety. In the mean time, an urgent need for a transparent and coherent of safety standards has emerged. The most important one is the right of the consumer to get information about the product by labeling GMF products, which is the most important means for implementing the right to information so as to enable him to choose his food and know its ingredients.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الأغذية؛ الهندسة الوراثية؛ التعديل الوراثي؛ الإلتزام بالوسم؛ الحق في الإعلام؛ المنتجات الخطرة Key words: Foods; Genetic engineering; Genetically modified; Obligation of labeling; the right to information; hazardous products.