مجلة الحضارة الإسلامية
Volume 19, Numéro 1, Pages 343-370
2018-04-27

أحكام المسؤولية المدنية للناقل الجوي في ضوء التشريع الجزائري والاتفاقيات الدولية

الكاتب : عمراني أحمد .

الملخص

أحكام المسؤولية المدنية للناقل الجوي في ضوء التشريع الجزائري والاتفاقيات الدولية د.أحمد عمراني - جامعة وهران 1 –أحمد بن بلة مستخلص عنيت منذ القدم التقنيات الوطنية بتنظيم مختلف وسائل النقل من برية وبحرية ، غير أنه بظهور الطائرة كوسيلة جديدة لنقل الأفراد والتقدم المطرد الذي أحرزه فن الطيران ،وكثرة مستعمليه، استجاب المشرعون في الكثير من الدول حيث أصدروا قوانين خاصة بالملاحة الجوية منها ، قانون الطيران المدني البريطاني سنة 1920 ، قانون الملاحة الجوية الألماني سنة 1922 ، وقانون الملاحة الجوية الفرنسي سنة 1924 . ولكون أن الطائرة تتعرض أثناء رحلاتها لمخاطر كبيرة ، قد يترتب عنها خسائر جسيمة في الأرواح والأموال ، أخذت مسؤولية الناقل الجوي أهمية بالغة بالمقارنة بالموضوعات الأخرى التي يعالجها القانون الجوي ، لذا جاءت اتفاقية وارسو لسنة 1929 لتنظم بشكل أساسي أحكام مسؤولية الناقل الجوي . فاتفاقية وارسوا أقامة مسؤولية الناقل الجوي على أساس الخطأ التعاقدي المفترض ، أي أنه ليس على المسافر أو الشاحن إثبات خطأ ما ارتكبه الناقل الجوي ، وإنما بإمكان الناقل الجوي الناقل الجوي الدفع بإثبات أنه اتخذ صحبة كل مندوبيه الإجراءات الضرورية لتفادي الخسارة أو استحالة اتخاذهم لها ، مع الأخذ بعين الاعتبار تسبب المضرور أو مساهمته بخطئه في إحداث الضرر . سنتعرض في هذه البحث إلى أحكام مسؤولية الناقل الجوي في ضوء قانون الطيران المدني الجزائري، الصادر بموجب القانون رقم 98-06 المؤرخ في 27 يونيو 1998 ، المعدل والمتمم في سنوات 2000 ، 2003، و2008 ، بالمقارنة مع الاتفاقيات الدولية المتعلقة بالملاحة الجوية ، وأيضا إلى التدابير الإجرائية التي استحدثت بموجب قانون الإجراءات المدنية والإدارية الجديد الصادر سنة 2008 ، الذي أنشأ أقطابا متخصصة ، تفصل بتشكيلة جماعية من ثلاث قضاة للنظر في نوع معين من القضايا منها المنازعات المتعلقة بالنقل الجوي. Civil Liability of the Air Carrier in Algerian Legislation and International Conventions Ahmed AMRANI Doctor University of Oran1-Ahmed Benbella Abstract : With the fast development of air traffic all over the world and the widespread use of plane as a means of transportation of passengers and goods as well as the revolution in aeronautic technology and industries, legislators were faced with the task of meeting the needs of the growing air traffic business as early as the beginning of the twentieth century. Thus civil aviation and air navigation laws were issued in Britain in 1920, in Germany in 1922 and in France in 1924. Since aeroplanes were subject to accidents that cause the loss of lives and damages, liability of air carriers became more evident and resulted in the promulgation of the 1929 Warsaw convention, which specified globally the provisions of airline carriers’ liability. This convention defined liability of airline carriers on the basis of « the assumed contractual error », which means that passengers or cargo users do not need to prove airline carriers’ accidents responsibility, for it was the task of the carrier to demonstrate it had taken through his agents, all necessary measures to prevent the losses, or to prove its incapacity of implementing such measures, while underlying the role of the affected in causing the damages, if any. We will discuss in this paper provisions of the civil liability of the air carrier in the light of the Algerian civil aviation law of 1998, amended in 2000, 2003 and 2008, compared with the international conventions relating to air navigation, which laid down general regulations of civil aviation in Algeria ; and make further analytical insights on the basis of the civil and administrative procedural measures law of 2008, which introduced new judicial bodies of three specialised judges to deal with specific cases, amongst which air carrying disputes.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : مخاطر- مسؤولية – أضرار - تعويض - قضاء Keywords : risks- responsibility-Injury-Compensation-Justice