دراسات وأبحاث
Volume 9, Numéro 30, Pages 36-46
2018-03-15

ممارسة تدريس اللغة العربية بين التعليم والتعلم

الكاتب : زين العابدين سليمان .

الملخص

نروم في هذا المقال التركيز بالأساس على عمليتي كل من ممارستي التدريس والتعلم ودورهما في فهم وتعلم اللغة العربية، وما تتطلبه هذين العمليتن من منهجيات ومهارات، وأكثر ما نهتم به مدى كفاية التدريس والتعلم للنهوض باللغة العربية اعتمادا على مختلف المهارات والاستراتيجيات الموظفة في ذلك، ويتسنى لنا كذلك الوقوف على تحديد بعض المفاهيم الأساسية المرافقة لهذه العملية وهي: التدريس؛ التعليم؛ التعلم. الكلمات المفاتيح: ممارسة التدريس - التعلم - التعليم - استراتيجيات التدريس. ABSTRACT This research paper focuses mainly on the processes of both practicing teaching and learning, their role in understanding and learning the Standard Arabic, and the requirements of these two processes from methodologies and skills. This project gives more attention to the adequacy of teaching and learning for the advancement of the status of the Arabic Language, depending on various skills and strategies employed in it. In addition to that, it identifies some of the basic concepts associated with this process, and which are: teaching, education, and learning. Key words: practicing teaching ; learning Education ; strategies teaching.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفاتيح: ممارسة التدريس; التعلم; التعليم; استراتيجيات التدريس. Key words: practicing teaching ; learning Education ;strategies teaching.