دراسات وأبحاث
Volume 16, Numéro 2, Pages 96-107
2024-04-15

Self-esteem And Its Relationship To The Level Of Bullying In Hearing-impaired Adolescents From The Perspective Of Their Teachers Field Study In Schools For Hearing-impaired Children In The States Of (setif, Bouira, Msila)

Authors : Yahiaoui Abdelkarim .

Abstract

Abstract: This study aimed to investigate the level of self-esteem among deaf adolescents and its relationship with school bullying, as well as to measure school bullying among deaf adolescent students from the perspective of their teachers. This was done by answering research questions, which were processed using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) software. The results of the study showed that, in general, it can be concluded that deaf adolescents have higher self-esteem than hard-of-hearing adolescents, and that they are more likely to be bullied. The study also found that there is a negative relationship between self-esteem and bullying among deaf adolescents, meaning that adolescents with low self-esteem are more likely to be bullied. In other words, there is an inverse relationship between self-esteem and bullying among deaf adolescents. This means that deaf adolescents with low self-esteem are more likely to be bullied. Keywords: Self-esteem – Bullying – Adolescent – Deaf الملخص باللغة العربية: لقد جاءت هذه الدراسة لمحاولة الكشف عن مستوى تقدير الذات لدى المراهق المعاق سمعيا وعلاقتها بالتنمر المدرسي وقياس التنمر المدرسي لدى التلاميذ المراهقين المعاقين سمعيا من وجهة نظر معلميهم، وذلك من خلال الإجابة عن تساؤلات بحثية، معالجتها عن طريق برنامج الحزمة الإحصائية للبحوث الاجتماعية (spss) وقد توصلت نتائج الدراسة إلى أنه بشكل عام، يمكن استنتاج أن المراهقين الصم لديهم تقدير ذات أعلى من المراهقين ضعاف السمع، وأنهم أكثر عرضة للتنمر، كما وجد أن هناك علاقة سلبية بين تقدير الذات والتنمر لدى المراهقين الصم، مما يعني أن المراهقين ذوي تقدير الذات المنخفض أكثر عرضة للتنمر، أي أن هناك علاقة عكسية بين تقدير الذات والتنمر لدى المراهقين المعاقين سمعيا وهذا يعني أن المراهقين المعاقين سمعيا الذين لديهم تقدير ذات منخفض هم أكثر عرضة للتنمر. الكلمات المفتاحية: تقدير الذات – التنمر-المراهق – المعاق سمعيا Résumé: Cette étude visait à examiner le niveau de l'estime de soi chez les adolescents sourds et sa relation avec le harcèlement scolaire, ainsi qu'à mesurer le harcèlement scolaire chez les étudiants sourds adolescents du point de vue de leurs enseignants. Cela a été fait en répondant à des questions de recherche, qui ont été traitées à l'aide du logiciel Statistical Package for Social Sciences (SPSS). Les résultats de l'étude ont montré qu'en général, on peut conclure que les adolescents sourds ont une estime de soi plus élevée que les adolescents malentendants, et qu'ils sont plus susceptibles d'être harcelés. L'étude a également found that there is a negative relationship between self-esteem and bullying among deaf adolescents, ce qui signifie que les adolescents avec une faible estime de soi sont plus susceptibles d'être harcelés. En d'autres termes, il existe une relation inverse entre l'estime de soi et le harcèlement chez les adolescents sourds. Cela signifie que les adolescents sourds avec une faible estime de soi sont plus susceptibles d'être harcelés. Mots-clés: Estime de soi – Harcèlement – Adolescent – Sourd

Keywords

Self-esteem ; Bullying ; Adolescent ; Deaf