مجلة القانون والعلوم البينية
Volume 3, Numéro 1, Pages 603-619
2024-04-01

تطبيقات الذكاء الاصطناعي في صناعة السياحة والسفر تحول جديد في الرحلات والإقامة دراسة حالة فنادق سويسرا

الكاتب : خلفة ساهل الويزة . سنوسي أسامة .

الملخص

تهدف هذه الدراسة من خلال الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي الى تبيان الدور الذي تلعبه تطبيقات الذكاء الاصطناعي على تحسين تجربة السفر وزيادة فعالية صناعة السياحة من خلال التطرق الى مثال حي حول تطبيقات الذكاء الاصطناعي في بعض فنادق سويسرا ʿ حيث يعد الذكاء الاصطناعي من أهم الاستراتيجيات التي توفر المعلومات لسياحية الرقمية الخاصة باتخاذ القرارات الهامة في القطاع السياحي والفندقي. وقد توصلت ا لدراسة الى عدة نتائج وتوصيات خلصت على أن تطبيقات الذكاء الاصطناعي تعتبر من أهم الوسائل المعتمدة من قبل صناع القرار في القطاع السياحي والفندقي كما توصي الدراسة بضرورة الاهتمام والتركيز بشكل مكثف على تطبيقات الذكاء الاصطناعي والروبوت واتباع التطورات التكنولوجية الحديثة للنهوض بقطاع السياحة والفندقة وتوصيله لمستوى مرموق وزيادة عوائده بجعله أقوى صناعة من خلال جلب أكبر نسبة ممكنة من العملة الصعبة وجذب أكبر قدر ممكن من السياح This study aims, by relying on the descriptive and analytical approach, to demonstrate the role that artificial intelligence applications play in improving the travel experience and increasing the effectiveness of the tourism industry by addressing a live example of artificial intelligence applications in some Swiss hotels, where artificial intelligence is one of the most important strategies that provides... Digital tourism information for making important decisions in the tourism and hotel sector. The study reached several results and recommendations, concluding that artificial intelligence applications are considered one of the most important methods adopted by decision makers in the tourism and hotel sector. The study also recommends the need to pay intense attention and focus on artificial intelligence and robot applications and follow modern technological developments to advance the tourism and hotel sector. And to bring it to a prestigious level and increase its revenues by making it the strongest industry by bringing in the largest possible percentage of hard currency and attracting the largest possible number of tourists.

الكلمات المفتاحية

الذكاء الاصطناعي، السياحة، صناعة السياحة ; Artificial Intelligence; Tourism; Tourism Industry.