مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية
Volume 12, Numéro 1, Pages 461-480
2024-03-03
الكاتب : بن صالح نجاة .
ملخص: تطور الإعلام في العقود الأخيرة وعرف انتشارا كبيرا بفضل تطور التكنولوجيات الجديدة في مجال الإعلام والاتصال فهو اليوم بمختلف وسائله التقليدية والجديدة منها والتي تعد الآن إحدى أهم وسائل ووسائط نقل/ نشر الأخبار الأكثر انتشارا عبر العالم فالإعلام بوسائله المتنوعة يمارس دورا جوهريا في إثارة اهتمام الجمهور لمختلف القضايا والمشكلات المطروحة بحيث يؤثر بشكل كبير على الأفراد والمجتمعات ويسهم في تشكيل اتجاهات الجمهور ورؤيته وآراءه اتجاه القضايا والأحداث المختلفة والقدرة على تحليلها واستيعابها لاتخاذ السلوك المناسب حول هذه القضايا وبذلك خلق الوعي لديه حول ما يهمه من أحداث ومستجدات. منذ القديم لعب الإعلام دورا كبيرا في التأثير على أفراد الجمهور والمجتمعات حيث يتراوح هذا التأثير مابين الشدة بشكل يجعله قادرا على تكريس سلوك ثقافي أو سياسي أو اجتماعي... معين دون غيره وقد يصبح أقل تأثيرا يستطيع معه الفرد أو المجتمع بذلك الخروج من النمط الفكري والاجتماعي والسياسي والثقافي الذي يحدده الإعلام ويتوقف ذلك على قدرة ووعي أفراد الجمهور لما يتلقونه من رسائل إعلامية متنوعة التي تبثها مختلف وسائل الإعلام, فتأثير هذه الأخيرة لا يكون واضحا أو مباشرا إنما يتم على مدى قد يكون قصيرا أو طويلا بحسب نوع القضايا أو الأحداث والظروف مما يبلور الوعي الاجتماعي والسياسي... لدى الجمهور بشكل مستمر مباشر أو غير مباشر بالموازاة مع المؤسسات الاجتماعية والسياسية الأخرى بل إنه قد يكون في الوقت الراهن أحد أهم منتجي الوعي في مجال السياسة والثقافة عن طريق التفاعل والتأثير الإنساني المتبادل. Summary In recent decades, the media have developed and experienced a strong expansion thanks to new technologies in the field of information and communication. Today, it is in their various traditional and new forms that they are now considered as one of the most important means of transmission/ dissemination of information, the most widespread throughout the world. With their various means, the media play an essential role in arousing the audience's interest in the various issues and problems raised in such a way that they affect individuals and societies enormously and contribute to the formation of the audience's orientations, their vision and their opinions on various issues and events and the ability to analyze and apprehend them in order to adopt an appropriate behavior in the face of these issues and thereby, the creation in them of an awareness of what interests them as events and novelties. Since ancient times, the media have played a major role in influencing audience members and societies. This influence varies between severity to the point where it is capable of perpetuating a certain cultural or political or social behavior,... compared to another and can become less influential thus allowing the individual or society to deviate from the intellectual, social, political and cultural model determined by the media. It depends on the capacity and awareness of the audience members to the different media messages broadcast by the different media means. The effect of the latter is neither clear nor direct, but rather takes place over a period that can be short or long depending on the type of problems, events and circumstances, which crystallizes the social, political consciousness, ... with the audience in a continuous way directly or indirectly and in parallel with other social and political institutions. Indeed, he may currently be one of the most important producers of awareness in the field of politics and culture through mutual human interaction and influence.
المتغيرات السياسية والثقافية، الإعلام، المجتمعات الحديثة، الوعي، الجمهور.
قاسيمي آمال
.
ص 157-168.
قاسيمي امال
.
ص 27-34.
وهابي نزيهة
.
ص 183-204.
دكتور إبراهيم إسماعيل عبده محمد
.
ص 1-16.
عبد العالي دبلة
.
نتيجة جيماوي
.
ص 109-128.