النص
Volume 9, Numéro 2, Pages 197-211
2024-02-20

تداولية الصورة الأدبية و منهجية تعليمها

الكاتب : قندوز كبلوتي . حمبلي فاتح .

الملخص

موضوع تعليم الصورة على أهميتها مازال لا يحقق الأهداف المأمولة، و لا يتجاوز تحليل الأشكال والقوالب دون النفاذ إلى روح الصورة و سرها، ودون الوصول إلى فهم الموهبة الخلاقة التي تخلق صدمتها و دهشتها ثم لذتها . ما السبيل إلى تعليم الصورة الأدبية؟ كيف يمكن إشراك عنصر المثلث الثالث في تفكيكها و تركيبها ؟ كيف نستنطقها لتبوح بحمولتها المضغوطة ؟ إن التداولية هي أنسب المناهج-في رأيي- لفعل ذلك، لفتح الآفاق المغلقة وذلك باستحضار ثقافة أطراف العملية التعليمية اللغوية والتاريخية والسيكولوجية والأنثروبولوجية ... حتى تتحقق قراءة تداولية مفيدة ، مثمرة و نامية أيضا . كلمات مفتاحية: الصورة؛ الأدبيّة؛ تداولية؛ منهجية؛ تعليم. Abstract: The teaching of the image, despite its importance, still does not manage to achieve the hoped-for objectives. In fact, he limits himself to the analysis of shapes and models without accessing the spirit of the image and its secret, without grasping the creative talent that gives rise to its shock/trauma, its surprise and its pleasure. How to teach the literary image? How to involve the third element of the triangle in order to disassemble and assemble it? How to exteriorize its content? To do this, pragmatics is, in my opinion, the most appropriate method to open closed horizons by invoking the culture of the different poles of the didactic process: linguistic, historical, psychological and anthropological... to achieve a pragmatic reading/interpretation, fruitful and developed. Keywords:Picture; literary; deliberative ; methodology; education.

الكلمات المفتاحية

الصورة ; الادبية ; التداولية ; منهجية ; التعليم