مجلة دراسات إنسانية
Volume 9, Numéro 1, Pages 07-24
2024-02-10

الكتاب المدرسي في مناهج الجيل الثاني

الكاتب : إسعد زرهوني فايزة . حيرش بغداد ليلى أمال .

الملخص

تعتبر التربية أساس قيام المجتمعات، وتشكل المنظومة التربوية مقياسا لتطور ورقي الشعوب. لذلك اهتمت الدول بمنظوماتها التربوية وسخّرت لها ميزانية كبيرة من أجل تعديلها والعناية بها وجعلها تواكب متطلبات التطور. ومن معايير نجاح أي منظومة تربوية مسألة إعداد الكتاب المدرسي التي تعتبر مهمة عند أصحاب الاختصاص، لأن ما يحمله الكتاب المدرسي يعكس اهتمامات المجتمع وثقافته ومعاييره وقيمه، لذلك يعتبر هدف الكتاب المدرسي هدف اجتماعي- تربوي الغاية منه تكوين مواطن صالح قادر على خدمة مجتمعه ويملك أخلاقا فاضلة. Abstract : Education is considered to be the foundation of the establishment of societies, and educational system is a measure of the development and advancement of peoples therefor, countries have paid attention to their educational system and allocated a large budget for it in order to adjust it, take car of it, and make it keep ap with the requirements of development. And among the criteria for the success of any educational system is the issue of preparing the textbook, which is considered important by specialists. Because what the textbook carries reflects the Interests of society, its culture, its standards, and its understanding. Therfor the goal of the textbook is a social-educational goal, the purpose of which is to form a good citizen who is able to serve his community and has virtuous morals. Keywords :The textbook , The second generation curricula, The competency-based approach

الكلمات المفتاحية

الكتاب المدرسي، مناهج الجيل الثاني، المقاربة بالكفاءات.