الحوار الثقافي
Volume 12, Numéro 2, Pages 21-38
2024-01-30

الاستشراق و الصور النمطية الجزائر أنموذجا

الكاتب : صافي الطاهر .

الملخص

نسعى في هذه الورقة البحثية إلى الكشف عن ضرب من ضروب فكر غربي تتخفى وراءه إرادة هيمنة يعرف بالإستشراق. والذي يعد البحث فيه بمثابة نبش لجروح عميقة راكمتها علاقة متوترة في الغالب بين طرفين غير متكافئين أحدهما أمتلك المعرفة وبالتّالي القوّة و الآخر كان مجرد موضوع دراسة. و هو ما منح الإستشراق صفة الخطاب أو الإنشاء. لكنه خطاب لا يعكس وقائع أو حقائق بقدر ما يعكس تمثّلات وصور نمطية تختفي وراءه سلطة أو قوّة تهدف إلى طمس الواقع المدروس وإعادة تشكيله بالطريقة التي يراد له. ولعلّ ما أنتجه الخطاب الإستشراقي الفرنسي عن الجزائر من صور خير مثال على ذلك . This study aims to show a type of Western thought known as orientalism, behind which the will to dominate is concealed.it is subject in which the research is an exhuming deep wounds, accumulated by a tense relationship often between two unequal parties, one of whom possessed knowledge and therefore power, and the other was just a subject of study. This gave Orientalism the status of discourse or construction. But it is a discourse that does not reflect facts, as much as it reflects representations and stereotypes, behind which an authority or force, that is lying to obliterate the thoughtful reality. and reshape it in the way they want. It’s certain that the pictures produced by the French Orientalist discourse on Algeria are a good example of this.

الكلمات المفتاحية

الإستشراق ; الخطاب ; الإنشاء ; التمثّلات ; الصور النمطية ; سلطة ; الإستشراق الفرنسي ; Orientalism ; Discourse ; Construction ; Representations ; Stereotypes ; Authority ; French Orientalism