مجلة النص
Volume 8, Numéro 1, Pages 299-316
2021-06-01

تعليمية العروض المسرحيّة وأثرها في ترسيخ القيم والمواقف لدى التّلميذ - دراسة ميدانيّة على عيّنة من تلاميذ متوسّطة بوحشانة- Didactics Of Theatrical Plays And Its Impact On Instilling The Students’ Values And Attitudes: A Field Study On A Sample Of Bouhechana Middle School Pupils

الكاتب : ناصري رملة .

الملخص

تهدف الدّراسة الحالية إلى محاولة الوقوف عند أثر تعليمية العروض المسرحيّة في ترسيخ القيم والمواقف لدى تلميذ السّنة الثّانية من التّعليم المتوسّط بمتوسّطة الشّهيد صوالة محمّد لخضر ببوحشانة، ولاية قالمة. وقد توصّلت الدّراسة إلى أنّ العروض المسرحيّة مجال خصب لتعزيز القيم الدّينيّة، والأخلاقيّة، والوطنيّة، والاجتماعيّة من خلال الدّربة، والتّكرار، وصقل المواهب، وتوجيه الأفكار، ومن ثمّ تبنّي المواقف. Abstract: The present study attempts to determine the impact of the theatrical plays teachings on instilling the values and attitudes of the second-year pupils at Swala Muhammad Lakhdar Middle School in Bouhechana, Guelma. The study concluded that the theatrical plays is a fertile field for promoting religious, moral, patriotic and social values through training, repetition, refining talents, directing ideas, and then having attitudes.

الكلمات المفتاحية

القيم ; المواقف ; تعليمية ; العروض المسرحيّة ; التّلميذ ; Values ; Attitudes ; Didactic ; Theatrical Plays ; Pupil