لغة كلام
Volume 10, Numéro 1, Pages 57-74
2024-01-21

أسلوبية الانزياح في قصيدة المواكب لجبران خليل جبران

الكاتب : القوبي أصالة .

الملخص

تعنى الدراسات النقدية بالخطاب الأدبي، وهو خطاب مفتوح له وظائف عدة ومقصديات متجددة، والخطاب الشعري أحد فروع المنجزات الذهنية التي تكشف عن قدرة الذات الكاتبة على توظيف العلامات اللغوية لتجسيد المجردات والخلق الجمالي من أجل تمرير أنساق كامنة داخل علاقات بنيات النص، أي علاقة اللسان بالفكر وبالكتابة. لذلك تسعى هذه الورقة البحثية لقراءة المدونة الأدبية وفقا لمنظار النقد الأدبي من خلال التحليل الأسلوبي للانزياح في قصيدة المواكب لـ "جبران خليل جبران"، وتحاول الإجابة عن التساؤلات الآتية: ما علاقة الأسلوبية باللسانيات وبالبلاغة؟ كيف تعامل النقد الأدبي مع إشكالية المصطلح فيما يخص ظاهرة الانزياح؟ ما مدى قدرة التحليل الأسلوبي للانزياح على تفكيك شفرات النص الأدبي وتفسير الدوال الرمزية التي تحملها البنى السطحية من خلال اللغة؟ Abstract: Critical studies deal with literary discourse, which is an open discourse with multiple functions and renewed intentions. Poetic discourse is one of the branches of mental achievements that reveal the ability of the writing self to use linguistic signs to embody abstractions and create beauty in order to pass on underlying patterns within the relationships of text structures, that is, the relationship between language, thought, and writing. Therefore, this research paper seeks to read the literary corpus according to the perspective of literary criticism through a stylistic analysis of the deviation in the poem "The Processions" by Gibran Khalil Gibran, and tries to answer the following questions: What is the relationship between stylistics, linguistics, and rhetoric? How did literary criticism deal with the problematic of the term with regard to the phenomenon of deviation? What is the extent to which the stylistic analysis of deviation can deconstruct the codes of the literary text and interpret the symbolic meanings that the surface structures carry through language?

الكلمات المفتاحية

جبران خليل جبران ; نقد أدبي ; لسانيات أسلوبية ; انزياح ; رؤيا ; Gibran Khalil Gibran ; Literary criticism ; Stylistics ; Deviation ; Vision