مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية
Volume 8, Numéro 2, Pages 618-641
2023-12-07

علاقة الكفايات التدريسية لأستاذ التعليم الابتدائي بتنمية المسؤولية الاجتماعية لمتعلمي السنة الخامسة ابتدائي

الكاتب : مكتوت عمر . كتفي عزوز .

الملخص

لقد هدفت الدراسة الحالية بشكل رئيسي إلى تقييم طبيعة العلاقة بين الكفايات التدريسية للأستاذ وتنمية المسؤولية الاجتماعية لدى متعلمي السنة الخامسة ابتدائي، وذلك انطلاقا من افتراض أن الكفايات التدريسية للأستاذ لها علاقة ارتباطية قوية بتنمية المسؤولية الاجتماعية لمتعلميه، وقد أجريت هذه الدراسة ضمن نطاق جغرافي شمل متعلمي 5 أفواج بمدرسة الشهيد حديبي فرحات بسيدي عامر ولاية المسيلة، حيث وبعد أن ضبط الباحث عيّنته المتكونة من 153 متعلما و5 أساتذة تخصص لغة عربية، وبالاعتماد على عدد من الأدوات كان من أهمها مقياس الكفايات التدريسية للأستاذ ومقياس المسؤولية الاجتماعية للمتعلم، وباستخدام المنهج الوصفي توصل في الختام إلى نتيجة حاسمة؛ تأكَّد له من خلالها وجود علاقة خطية طردية قوية بين الكفايات التدريسية للأستاذ وتنمية المسؤولية الاجتماعية لدى متعلمي السنة الخامسة ابتدائي. حيث أظهرت استجابات أفراد العينة بأنه؛ كلما كان تخطيط الأستاذ لدرسه جيدا ويحتوي قيما تساعد في بناء شخصية المتعلم، و كلما كان التنفيذ يتماشى مع ما جاء في التخطيط ويتماشى مع التفاعل الايجابي داخل الحجرة الدراسية، وكلما قوم الأستاذ خطوتي التخطيط والتنفيذ بدقة وسلوك متعلميه حتى خارج الحجرة، كلما تنمت المسؤولية الاجتماعية لدي متعلميه . Abstract: The current study aimed mainly at evaluating the nature of the relationship between the teaching competencies of the professor and the development of social responsibility among the fifth year primary pupils, based on the assumption that the teaching competencies of the professor have a strong correlation with the development of social responsibility for his pupils. This study was conducted within a geographical scope that included the pupils of 5 cohorts at the Ashahid Hadibi Ferhat primary School in Sidi Ameur, the state of M’sila. Where, after the researcher set his sample consisting of 153 pupils and 5 Arabic language teachers. Depending on a number of tools, the most important of which were the measure of teaching competencies for the professor and the measure of social responsibility for the learner. By using the descriptive approach, he finally reached a decisive result, through which he confirmed that there is a strong direct linear relationship between the teacher's teaching competencies and the development of social responsibility among the fifth year primary pupils. Where the responses of the sample showed that; The more the professor's planning for his lesson is good and contains values that help in building the personality of the learner, and the more the implementation is in line with what was mentioned in the planning and in line with the positive interaction inside the classroom, and the more the teacher evaluates the planning and implementation steps accurately and the behavior of his pupils even outside the room, the more social responsibility develops among his pupils .

الكلمات المفتاحية

الكفايات التدريسية ; المسؤولية الاجتماعية ; تلاميذ سنة خامسة ابتدائي