التواصلية
Volume 5, Numéro 2, Pages 169-194
2019-06-30

التكرار ملمح أسلوبي إيقاعي

الكاتب : عماد سهام .

الملخص

يعدّ التكرار من أبرز الظواهر الأسلوبية التي تؤدي دورا كبيرا في تشكيل الإيقاع الصوتي بل هو منبع الإيقاع، فلا إيقاع دون تكرار والعكس صحيح، والتكرار مبثوث في جميع مستويات الكلام انطلاقا من الوحدات الدنيا (الأصوات) إلى غاية الوحدات الكبرى فيكون على مستوى الصوت أو اللفظ أو الجملة. يهدف هذا البحث إلى الكشف عن إيقاع التكرار في القرآن الكريم، لاسيما في الفواصل القرآنية. Repetition is one of the most important stylistic phenomena, which plays a prominent role in the formation of the phonological rhythm; it is also the source of rhythm, because there is no rhythm without repetition and vice versa. Repetition is found in all the level of speech, from the smallest units (sounds) to the biggest ones. Thus, rhythm can be found in the level of the sound, the word and the sentence. This paper aims to discover the rhythmic repetition in Quran, specially in its “fawasil”, (rhyme).

الكلمات المفتاحية

إيقاع، تكرار، فاصلة قرآنية... ; repetition, rhythm, Quranic “fasila” or rhyme