مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 13, Numéro 2, Pages 1001-1014
2021-09-15

إيقاع السرد والحوار في الشعر الجزائري المعاصر, نماذج مختارة

الكاتب : بوجلخة فضيلة .

الملخص

يعتبر السرد والحوار من المكوّنات الرئيسيّة في الفن القصصي, غير أنّهما يَظهران كثيرًا في الشعر العربي القديم والحديث، حيث استخدمهما الشعراء في بناء قصائدهم الفنيّة والتشكيليّة والفكريّة, وبذلك خرجت القصيدة من الغنائية الذاتية إلى فضاء الأحداث بما فيها من صراعات وتناقضات واقعية, تثري النص وتبرز عوالم الشاعر من خلال شخصيات واحدة متناقضة ومتصارعة تعيش معه وتحيط به, وأصبح من مقومات الإبداع المتفرد تسخير كافة الطاقات التعبيرية لإبراز المشاعر الانسانية المكونة لتجربة المبدع. Abstract: Narration and dialogue, which can be considered as two of the main components of fictional art, frequently appear in traditional and modern poetry. These have been used by poets in framing their artistic, fine, and intellectual poems. This led the poem to shift from self-lyricism to the wider space of events with its realistic conflicts and contradictions, enriching the text and underscoring the poet's worlds through paradoxical and conflicting personalities not only living with the poet but surrounding him as well. Thus, the devotion of expressive energies to highlight the human feelings that make up the author's experience has become one exclusive criteria in this field.

الكلمات المفتاحية

Keywords: Rhythm – Poetry - Algerian – Narration – Dialogue - Models الكلمات المفتاحية: إيقاع, الشعر, الجزائري, السرد, الحوار, نماذج