مجلة الحقيقة
Volume 22, Numéro 4, Pages 121-139
2023-12-30

دور وسائل الإعلام الرقمية في تغيير السلوك السياسي بالجزائر The Role Of Digital Mass Media In Changing The Political Behaviour In Algeria

الكاتب : بن مالك محمد الحسن .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الدراسة للبحث عن دور استخدام وسائل الإعلام الرقمي في التغيير السياسي الذي حدث في الجزائر سنة 2019، والتي لها ما قبلها ولها ما بعدها، حيث شهدت منصات التوصل الاجتماعي في الانتخابات التشريعية سنة 2017 دعوات وحملة كبيرة لمقاطعتها، واستمر الأمر كذلك سنة 2019 ضد عزم وقيام الرئيس عبد العزيز بوتفليقة الترشح لعهدة رئاسية خامسة، مما أدى قيام حراك شعبي وإلغاء الانتخابات التي كان مزمع اجراؤها. وعليه، تذهب هذه الدراسة إلى أنه كان لوسائل وسائل الإعلام الرقمي دوراً مهما في تأجيج الجماهير أثناء حملات المقاطعة الانتخابية، وكذلك في تأطير الحراك الشعبي الذي قام ضد رموز الفساد في النظام السابق، والمطالبة بتغيير سياسي حقيقي يضمن للمواطن حقوقه ويعيد للدولة هيبتها، انتهى الأمر بقيام انتخابات رئاسية عرف استخداما لافتاً لوسائل وسائل الإعلام الرقمي من قبل المرشحين والناخبين. The aim of this research is to tackle the role of digital mass media, in the political changing that happened in Algeria, in 2019. Thus, social media platforms witnessed different widespread calls and compaigns, for boycotting the legislative elections in 2017. Accordingly, it continued against President Bouteflika's intention and firm will to be elected; for the fifth time. As a resualt, that led to people's motion and coinceling of the planned elections. This piece of paper shows that the digital mass media played a big role in deflagration of people, during the boycott compaigns of elections, in Algeria. In addition, the digital mass media covered and framed the people's locomotion, which was performed agaist the hesds and symbols of corruption; as a call for a real political changing that insure citizen's rights and country reverence. All that ended with Bouteflika's regime collapse; and with the performance of the presidential elections; in a new era that experienced an attracking usage of digital mass media, whether from condidates or from voters.

الكلمات المفتاحية

وسائل الإعلام الرقمية ; صناع المحتوى ; الحراك الشعبي ; السلوك السياسي ; السلوك الانتخابي