المجلة الجزائرية للأبحاث والدراسات
Volume 6, Numéro 4, Pages 13-31
2023-10-31

الاتصال التنظيمي وتأثيره على الدافعية الانجاز في المؤسسة الاقتصادية الجزائرية

الكاتب : سليمي ساسية .

الملخص

ملخص: يعتبر الاتصال التنظيمي محور استراتيجي هام في العمليات الإدارية خاصة في إرادة الموارد البشرية، وله تأثير كبير على دوافع الأفراد ومعنوياتهم ورضاهم في العمل وإقبالهم عليه واشتراكهم بصفة عامة في تسيير جانب معين من العمل للوصول إلى الأهداف الاقتصادية للمؤسسة. فعملية الاتصال تشكل حلقة وصل بين الرؤساء والمرؤوسين داخل المؤسسة، والهدف الرئيسي لهذه العملية هو الوصول إلى نمط السلوك المرغوب تنظيميا والمتمثل في مستوى الأداء المرتفع لمختلف الفاعلين فيها، وهذا بالحصول على استجابات محددة مسبقا ومرغوب فيها من خلال التذكير بالقوانين المنظمة للعمل بالمؤسسة وتوضيح أهدافها وسياساتها وشرح جزئيات العمل وفق تعليمات دقيقة تفاديا لوقوع العاملين في الأخطاء وتصحيحها في الوقت المناسب، وكذا إبلاغ المرؤوسين بمستوى أدائهم وكشف نقاط الضعف فيه وتوضيح سبل تحسينه ونقل المعلومات من قاعدة الهرم التنظيمي إلى قمته، أي من المرؤوسين تجاه الإدارة، فالمسئول الذي يدعم تدفق المعلومات من الأسفل إلى الأعلى ويشجعها تتكون لديه صورة شاملة ومتكاملة الأبعاد عن المؤسسة، الأمر الذي يجعل قراراته أكثر عقلانية، كما أن مساهمة المرؤوسين من جهتهم في المشاركة في تسيير مناصب عملهم من خلال تقديم آرائهم ومقترحاﺗﻬم حول أمور العمل فلا يشعرون بالتذمر و الاستياء ويغذي روح المسؤولية لديهم ويحقق ذاتهم ويسمح بتوظيف قدراتهم وخبراﺗﻬم لتحسين أداءهم مما يؤدي إلى زيادة دافعية الانجاز المهامات و الأعمال الموكلة لهم. الكلمات المفتاحية: الاتصال، الاتصال التنظيمي، دافعية الانجاز، الاستياء. Abstract Organizational communication is an important strategic focus in administrative operations, especially in the will of human resources, and it has a significant impact on the motivations of individuals, their morale, their satisfaction at work, their turnout for it, and their participation in general in conducting a specific aspect of work to reach the economic goals of the institution. The communication process constitutes a link between the superiors and subordinates within the institution, and the main objective of this process is to reach the desired organizational behavior pattern, which is represented in the high level of performance of the various actors in it, and this is achieved by obtaining predetermined and desirable responses by recalling the laws governing the work of the institution, clarifying its objectives and policies, and explaining Work details according to precise instructions to avoid mistakes made by workers and correct them in a timely manner, as well as informing subordinates of their level of performance, revealing weaknesses in it, clarifying ways to improve it, and transferring information from the base of the organizational pyramid to its top, i.e. from subordinates towards management, the official who supports the flow of information from the bottom to the top The superior and encourages him to have a comprehensive and integrated picture of the institution, which makes his decisions more rational, and the contribution of subordinates, on their part, to participate in the management of their work positions by presenting their opinions and suggestions on work matters, so that they do not feel grumbling and resentment, and it nourishes their spirit of responsibility, achieves themselves and allows By employing their abilities and expertise to improve their performance, which leads to increased motivation to accomplish the tasks and tasks assigned. for them. Keywords:( Keywords: communication, organizational communication, achievement motivation, dissatisfaction.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الاتصال، الاتصال التنظيمي، دافعية الانجاز، الاستياء.