المجلة الأكادمية للبحوث القانونية والسياسية
Volume 7, Numéro 2, Pages 1681-1696
2023-09-15

دور العلامة التجارية في تكريس حماية المنتج والمستهلك

الكاتب : مركب حفيزة .

الملخص

ملخص تشهد البيئة الاقتصادية تغييرات سريعة وعميقة على المستوى الوطني والدولي وهذا راجع إلى حدة المنافسة بين العدد الهائل من العلامات المتواجدة في السوق بعرض مختلف المنتجات والخدمات. فتم الاهتمام بالاستراتيجية المناسبة لها من خلال تطويرها وحمايتها واعتبارها وسيلة اتصال بين مالك العلامة والمستهلك. فتلعب العلامة دورا مزدوجا من خلال تعرٌف المستهلك على مواصفات السلع والخدمات التي ينتظرها واعتبارها وسيلة من وسائل المنافسة المشروعة لمالكها سواء كان تاجرا أو صانعا أو مقدم خدمة لتحسين جودة المنتجات والخدمات وتمييزها عن ما يشابهها. فتدخل المشرع بوضع آليات قانونية لحماية العلامة التجارية بوضع الشروط الخاصة بها منها التسجيل لتفادي التداول بالسلع المقلدة وهذا ما يكرس يرتب حماية كل من المنتج والمستهلك Abstract : The economic environment is witnessing rapid and profound changes at the national and international levels, and this is due to the intensity of competition between the huge number of brands present in the market offering various products and services. Attention was given to the appropriate strategy for it by developing and protecting it and considering it as a means of communication between the trademark owner and the consumer. The mark plays a dual role by acquainting the consumer with the specifications of the goods and services that he is waiting for and considering them as a means of legitimate competition for their owner, whether hemerchant, manufacturer or service provider, to improve the quality of products and services and distinguish them from similar ones. The legislator intervened by setting up legal mechanisms to protect the trademark by setting its own conditions, including registration, in order to avoid trading in counterfeit goods. This creates special protection for both the trademark owner and the consumer

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الشروط، تسجيل، العلامة التجارية، حماية، المستهلك، المنتج ; Key words : conditions, registration, trade mark, protection consumer, product.