الرواق
Volume 9, Numéro 2, Pages 148-167
2023-12-30

دور العلاقات العامة الرقميـة في تنمية رأس المال البشري بالمؤسسات المصرفية في مصر "دراسة ميدانية"

الكاتب : عبد المنعم سعيد .

الملخص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن دور العلاقات العامة الرقمية في تنمية رأس المال البشري، وتعزيز الثقة وتأثيره على الرضا الوظيفي والإحساس بالرضا وتطوير وإثبات الذات لدى العاملين بالمؤسسة، وتوضيح العلاقة بين العلاقات العامة الرقمية وتعزيز المعرفة والمهارات والقدرات لدى العاملين. واعتمدت الدراسة على عينة عمدية قوامها (300) مفرده من العاملين بمؤسسات مصرفية في مصر. وتعتمد الدراسة على أداة الاستبيان في جمع البيانات من المبحوثين. وتوصلت الدراسة إلى أنه تُعطي إدارة العلاقات العامة الرقمية بالمؤسسات المصرفية عينة الدراسة وظيفة كسب ثقة الجمهور الداخلي أهمية بالغة، وذلك بتبنيها أهداف واستراتيجيات محددة وواضحة وعرضها بشكل واضح وشفاف، لشرح أهدافها وخططها التنموية بهدف كسب التأييد والولاء من الجمهور الداخلي. كما حظيت أنشطة العلاقات العامة الرقمية على نسب تأييد مرتفعة، وأقتصرت التدريبات المقدمة من المؤسسات لقطاع الموارد البشرية على عدد محدود من التدريبات، والدورات التدريبية للعنصر البشري بإدارات العلاقات العامة الرقمية. The study aimed to reveal the role of digital public relations in developing human capital, boost confidence and its impact on job satisfaction and a sense of satisfaction, developing, and proving oneself among employees in institution, and clarifying the relationship between digital public relations and boost knowledge, skills, and capabilities of employees. The study relied on a deliberate sample of (300) individuals from employees in banking institutions in Egypt. And the study relied on a questionnaire to collect data. The study found that the digital Public Relations Departments at the banking institutions of the study sample attaches great importance to the function of gaining the confidence of the internal public, by adopting specific, clear goals, strategies and presenting them in a clear and transparent manner, to explain its goals and development plans to gain support and loyalty from the internal public. Digital public relations activities also received high approval ratings, The trainings provided by institutions to the human resources sector were limited to a limited number of trainings and training courses for the human element in digital public relations departments.

الكلمات المفتاحية

العلاقات العامة الرقمية ; رأس المال البشري ; Human Capital ; Digital public relations ; Structural functional theory ; المؤسسات المصرفية ; Banking Institutions