مجلة الحقيقة
Volume 22, Numéro 3, Pages 275-297
2023-09-30

لغة الشعر وجمالية الانزياح في الإبداع الجزائري المعاصر The Language Of Poetry And The Aesthetic Of Displacement In Contemporary Algerian Creativity

الكاتب : بن منصور رجاء .

الملخص

لقد أصبح الغموض في الشعر مطلبا ملحا تدعو إليه الحداثة بل تصر عليه، وأصبحت العبارة في اللغة الشعرية أكثر حيوية وشمولا من اللغة العادية، ذلك أنها تشير بالإضافة إلى الشيء أو المسمى الأصلي إلى بعده اللامرئي، كما تضفي أسماء على أشياء ووقائع ليس لها اسم في اللغة العادية، و تسمي أشياء لا يمكن أن توفر لها اللغة العادية عبارات محددة. هنا يكمن سر الشعر وتظهر جلية الخاصية الشعرية في التعبير عن عالم تعجز اللغة العادية على التعبير عنه، فهي لغة محدودة وهو عالم غير محدود. ولا نستطيع أن نعبر بالمحدود عن اللامحدود إلا إذا تغلبنا على هذه المحدودية باللجوء إلى خاصية الانزياح في الشعر أو لغته، هذا الأخير الذي حتما سيحقق الغموض الواجب الوجود في الشعر، والذي طلبه الكثير وألحوا عليه فمنهم من أخطأه، أو جهل حقيقته بل وحقيقة الشعر ذاته، فنكب الشعر به، ومنهم من أجادوه وتمرسوه وجعلوا منه علامة من علامات سمو الكلام في النص فكان غموض الشعرية والإبداع الذي أكسب الشعر حدة وطاقة وكثافة شعرية على نحو يجعل النص الواحد قابلا لتعدد القراءات والتأويلات. Ambiguity in poetry has become an urgent demand called for by modernity, and even insists on it, and the phrase in the poetic language has become more vital and comprehensive than the ordinary language, because it refers in addition to the original thing or name to its invisible dimension, and also gives names to things and facts that have no name in the language. Ordinary, and names things for which ordinary language cannot provide definite terms. Here lies the secret of poetry, and the poetic characteristic appears evident in expressing a world that ordinary language is unable to express, as it is a limited language and it is an unlimited world. We cannot express the limited by the unlimited unless we overcome this limitation by resorting to the characteristic of displacement in poetry or its language, the latter of which will inevitably achieve the ambiguity that must exist in poetry, which many have requested and insisted on, some of them are those who have made a mistake, or ignorance of its truth and even the truth of poetry itself. Poetry was absorbed in it, and some of them mastered it and practiced it and made it a sign of the sublimeness of speech in the text. It was the ambiguity of poetics and creativity that gave poetry sharpness, energy and poetic density in a way that makes one text open to multiple readings and interpretations.

الكلمات المفتاحية

الشعر الجزائري ; الغم ; ض ; الانزياخ ; اللغة الشعرية ; المعاصرة